موتورسیکلتهایی که مصرف سوخت بالایی دارند؛
فرسودگی ۹۰ درصد موتورسیکلتهای کلانشهرها
موتورسیکلتهای فرسودهای که در کشور تردد دارند سهم قابلتوجهی در آلودگی هوا، مصرف سوخت و حوادث ترافیکی کلانشهرها را به خود اختصاص دادند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، در سالهای اخیر، آلودگی هوا به یکی از جدیترین چالشهای زیستمحیطی کلانشهرهای کشور، بهویژه تهران، تبدیل شده است. بررسیها نشان میدهد که موتورسیکلتهای فرسوده و کاربراتوری سهم قابلتوجهی در تشدید آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت و بینظمی ترافیکی دارند.
این وسایل به دلیل فناوری قدیمی و استاندارد پایین، آلایندگی بالا و مصرف سوخت زیاد دارند و بخش قابلتوجهی از تصادفات شهری را نیز شامل میشوند.
همچنین، بسیاری از این موتورسیکلتها ابزار کسب درآمد افراد کمدرآمد هستند که امکان جایگزینی آنها بدون حمایت مالی محدود است. به همین دلیل، نوسازی و اسقاط این ناوگان یکی از اولویتهای اصلی کاهش آلایندگی و ارتقای کیفیت زندگی شهری محسوب میشود.
در حال حاضر، حدود ۱۴ میلیون موتورسیکلت در کشور در حال تردد هستند که از این تعداد، بیش از ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه فرسوده یا در مرز فرسودگی قرار دارند. بیشترین تمرکز این ناوگان فرسوده در کلانشهرها مشاهده میشود؛ بهطوری که در تهران حدود ۳ میلیون دستگاه و در اصفهان و شیراز نیز حجم قابلتوجهی از موتورسیکلتهای فرسوده در حال فعالیت است. بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلتهای در تردد در این کلانشهرها فرسودهاند و برخی از آنها سن بالای ۳۰ سال دارد.
این ناوگان فرسوده سهم قابلتوجهی در افزایش مصرف سوخت و آلایندگی هوا دارد. موتورسیکلتهای فرسوده سالانه حدود ۳ میلیارد لیتر بنزین مصرف میکنند و میزان آلایندگی آنها معادل آلایندگی حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار خودروی سواری و وانت است.
همچنین مصرف روزانه این ناوگان فرسوده حدود ۲۶ میلیون لیتر بنزین برآورد شده و تولید کربندیاکسید سالانه یک موتورسیکلت کاربراتوری فرسوده به بیش از یک و نیمتن میرسد. این میزان معادل انتشار کربن یک پرواز رفتوبرگشت تهران - استانبول برای یک نفر یا روشن نگهداشتن یک لامپ ۱۰۰ وات به مدت پنج سال است.
منبع: مهر
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!