حالت تاریک
یکشنبه, 09 اردیبهشت 1403
رئیس گروه شرکت‌های دولتی مرکز پژوهش‌های مجلس:

شفافیت عملکرد شرکت‌های دولتی از ابزارهای بهبود اقتصاد

شفافیت عملکرد شرکت‌های دولتی از ابزارهای بهبود اقتصاد

به گفته رئیس گروه شرکت‌های دولتی مرکز پژوهش‌های مجلس، شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و عمومی به بهترشدن وضعیت اقتصاد و رفع ناکارآمدی کمک می‌کند و در کاهش ناکارآمدی و فساد اثرگذاری جدی دارد.

به گزارش پایگاه خبری «تهران نیوز»، شفافیت صورت مالی شرکت‌های دولتی و عمومی، نقش کلیدی در بهبود عملکرد این شرکت‌ها و بهبود اقتصاد کشور ایفا می‌کند.

شفافیت در این حوزه همچنین زمینه‌ساز ایجاد نظارت مردمی بر عملکرد این شرکت‌ها و کاهش ناکارآمدی و فساد در آن‌ها است.

محمدحسین فاطمی، رئیس گروه شرکت‌های دولتی و موسسات عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس در این‌باره می‌گوید: صورت‌های مالی در واقع کارنامه کاری یک شرکت است و نشان می‌دهد عملکرد یک شرکت در یک سال چگونه بوده است.

به گفته وی شما با داشتن صورت‌های مالی شرکت‌ها از آخرین وضعیت دارایی‌ها و سرمایه شرکت مطلع می‌شوید.

می‌توانید وضعیت سودآوری و یا زیاندهی شرکت را مشاهده و حتی با اندک سواد مالی تحلیل کنید؛ از جریان نقدینگی شرکت باخبر می‌شوید و همه آنچه را که به عنوان یک سرمایه‌گذار، سهام‌دار، اعتباردهنده و یا حتی تحلیل‌گر لازم دارید در اختیارتان قرار می‌دهد و در یک کلام، این صورت‌های مالی شرکت‌ها است که به ما اطلاعات لازم را در خصوص وضعیت کلی شرکت ارائه می‌دهد.

رئیس گروه شرکت‌های دولتی و موسسات عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس، در مورد تاثیر انتشار عمومی و شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و عمومی بر بهبود اقتصاد کشور و کاهش ناکارآمدی و فساد بیان کرد: شرکت‌های دولتی در ایران حجم بزرگی از فعالیت‌های اقتصادی کشور بخصوص در حیطه صنایع بزرگ و مادر را مدیریت و اداره می‌کنند و این امر نشان می‌دهد هر اتفاقی که اثری در بهبود عملکرد این شرکت‌ها داشته باشد، می‌تواند به بهترشدن وضعیت اقتصاد کشور و رفع ناکارآمدی‌ها کمک کند و انتشار عمومی و شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و عمومی بر بهبود اقتصاد کشور و کاهش ناکارآمدی و فساد اثرگذاری جدی خواهد داشت.

شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی فساد را کاهش می‌دهد

وی افزود: یکی از اتفاقات بسیار مثبتی که در این دو سال اخیر ما در حوزه عملکردی وزارت اقتصاد شاهد آن بودیم انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی در سامانه کدال است.

پیش از این مطالعه صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی برای عموم مردم و حتی پژوهشگران و محققان دشوار بود، زیرا دسترسی به این صورت‌ها به سهولت امکان‌پذیر نبود.

در واقع مردم اگر هم به لحاظ شخصی می‌خواستند وضعیت یک شرکت دولتی را بررسی کنند، به سهولت نمی‌توانستند به اطلاعات مورد نظر خود دست یابند.

فاطمی افزود: اما اکنون صورت‌های مالی این شرکت‌ها در اختیار همگان قرار دارد؛ این کمک می‌کند که حوزه تحقیقات مربوط به شرکت‌های دولتی گسترده‌تر شود که نتیجه آن به خود شرکت‌ها برمی‌گردد و می‌تواند باعث بهبود عملکرد آن‌ها شود.

وی افزود: همچنین هم‌اکنون با انتشار عملکرد این شرکت‌ها در سامانه کدال این شرکت‌ها در معرض قضاوت مردم قرار می‌گیرند که خود این نگاه می‌تواند انگیزه مدیران این شرکت‌ها را برای افزایش کارآمدی شرکت تحت مدیریت‌شان دوچندان کند.

علاوه‌براین تکلیف به انتشار صورت‌های مالی و قراردادن آن در معرض قضاوت همگان، به ارتقاء شفافیت اطلاعاتی این شرکت‌ها منجرشده که خود می‌تواند مانعی در مقابل بروز فساد در این‌گونه شرکت‌ها باشد.

فاطمی با اشاره به اقدامات دولت در شفاف‌سازی عملکرد شرکت‌های دولتی و عمومی گفت: از اقدامات مهم دولت فعلی در این حوزه، علاوه‌بر انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی در سامانه کدال که یکی از بزرگ‌ترین اقدامات در حوزه شفافیت شرکت‌های دولتی است، می‌توان به پیگیری و تصویب آیین‌نامه انتظام بخشی شرکت‌های دولتی اشاره کرد که می‌تواند اساس ساماندهی و نظم‌بخشی به حوزه عملکردی شرکت‌های دولتی باشد.

تسهیل پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دولتی با شفافیت صورت‌های مالی

رئیس گروه شرکت‌های دولتی و موسسات عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس اضافه کرد: همچنین تهیه و ابلاغ دستورالعمل حاکمیت شرکتی از اقدامات مهم بعدی است که در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است، در کنار این موارد انتشار کتاب ارزشیابی عملکرد شرکت‌های دولتی با رویکرد جدید که نما کاملی از شرکت‌ها را به عموم ارائه می‌دهد، از اقدامات دیگر حوزه عملکردی شرکت‌های دولتی است.

وی افزود: اهتمام به برگزاری جلسه‌های مجامع عمومی در مواعد مقرر قانونی و کاهش تأخیرهای زمانی در ارائه صورت‌های مالی و برگزاری مجامع عمومی و همچنین ارتقاء کیفیت صورت‌های مالی به واسطه انتشار صورت‌های مالی در سامانه کدال از جمله اقدامات دیگر صورت گرفته در دولت سیزدهم در حوزه شرکت‌های دولتی است.

فاطمی ضمن بیان اینکه تنوع در کارکرد شرکت‌های دولتی مختلف ایجاب می‌کند که همه آن‌ها گزارش‌های شفافی را ارائه دهند، اضافه کرد: صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی برای هر کسی یا سازمانی که قصد دارد با این شرکت‌ها تعامل داشته باشد، مفید است.

وی افزود: عامه مردم با استفاده از این صورت‌های مالی می‌توانند عملکرد دولت‌مردان را در عرصه تصدی‌گری ارزیابی کنند.

بانک‌ها و موسسه‌های مالی می‌توانند به اتکا این صورت‌ها در مورد چگونگی پرداخت تسهیلات به این شرکت‌ها تصمیم‌گیری کنند.

سرمایه‌گذارانی که تمایل دارند در برنامه خصوصی‌سازی مشارکت داشته باشند، می‌توانند با این صورت‌ها در مورد سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری و میزان آن در این شرکت‌ها تصمیم بگیرند و علاوه‌بر این محققان و پژوهشگران و دانشجویان می‌توانند با داده‌های مربوط به صورت‌های مالی امور پژوهشی خود را بهتر جلو ببرند.

فاطمی بیان کرد: انتظار دارم در آینده نزدیک خیلی از پژوهش‌های دانشگاهی و اندیشکده‌ای با موضوع بررسی وضعیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و کارآمدی این شرکت‌ها انجام گیرد که این می‌تواند موجبات ارتقاء کارآمدی این شرکت‌ها و رشد اقتصاد ملی را فراهم کند.

منبع: فارس

انتهای خبر/*

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از