حالت تاریک
پنج‌شنبه, 20 اردیبهشت 1403

سنگ‌نگاره چشمه علی شهرری مرمت می‌شود

سنگ‌نگاره چشمه علی شهرری مرمت می‌شود

مدیر پایگاه میراث ملی ری از آغاز پروژه مرمت سنگ‌نگاره چشمه علی شهرری خبر داد و گفت: این اثر مهم تاریخی با نظر کارشناسان حرفه‌ای با اعتباری بالغ بر ۲۸۰ میلیون تومان در دو مرحله مطالعاتی و عمرانی مرمت و حفاظت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری «تهران نیوز»، قدیر افروند با اشاره به  آغاز مرمت نقش نگاره چشمه علی در شهرری اظهار داشت: پروژه نقش نگاره چشمه علی در فاز عمرانی با اعتباری بالغ بر 180 میلیون تومان جهت حفاظت، مرمت و بازسازی اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر دو پروژه مطالعاتی و عمرانی از طریق سامانه مناقصات انجام شده افزود: در فاز مطالعاتی این پروژه 100 میلیون تومان اعتبار به منظور اقدامات مطالعاتی در نظر گرفته شده است.

مدیر پایگاه میراث ملی ری در ادامه گفت: پیمانکار پروژه از هفته گذشته در محوطه چشمه علی مستقر شده و در مرحله نخست بر اساس قرار داد مطالعاتی، کار مستند نگاری و آزمایشات اولیه انجام می شود.

افروند با بیان اینکه سنگ نگاره چشمه علی یکی از بدترین شرایط سنگ نگاره‎‌ها را در کشور دارد تصریح کرد: مرمت این سنگ نگاره با مشاوره مرمتکاران حرفه ای و دارای مهارت که پیش از این مرمت تخت جمشید را انجام دادند، اجرایی می شود.

وی افزود: این سنگ نگاره با وجود اهمیت قابل توجهی که برای شهرری دارد، با آسیب‌های متعدد و متنوعی مواجه است و همواره در معرض آسیب قرار دارد.

مدیر پایگاه میراث ملی ری در پایان خاطرنشان کرد: مواد و متریال مرمت این سنگ نگاره تهیه و تامین شده و پس از بررسی طرح آسیب نگاری وارد فاز اجرایی خواهیم شد و فاز دوم این پروژه مرمت به محض اختصاص بودجه عملیاتی می‌شود و امیدواریم با اجرای این پروژه وضعیت حفاظت و مرمت این اثر تاریخی ارتقا یابد.

 

منبع: تسنیم

 

/انتهای خبر

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از