حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
تهران نیوز گزارش می‌دهد؛

سلامت مردم فیروزکوه تحت‌الشعاع آلودگی کارخانه تامین ماسه

سلامت مردم فیروزکوه تحت‌الشعاع آلودگی کارخانه تامین ماسه

انتقال کارخانه تامین ماسه فیروزکوه به عنوان یک صنعت آلاینده به خارج از حریم شهری فیروزکوه سال‌ها است که مورد مطالبه جدی مردم این شهرستان قرار گرفته و به یک چالش زیست محیطی تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، شرکت تامین ماسه ریختگری شهرستان فیروزکوه سال ۱۳۵۱ جزو اولین صنایعی بود که در این شهرستان تاسیس شد و به نوعی موتور صنعت شهرستان فیروزکوه با بهره‌برداری از این کارخانه به حرکت افتاد.

کارخانه تأمین ماسه ریختگری که در ابتدای آغاز فعالیت خود خارج از محدوده شهری فیروزکوه قرار داشت، اما رفته رفته با افزایش جمعیت و گسترش شهر فیروزکوه، سال‌هاست که در حریم شهری قرار گرفته است.

این کارخانه به دلیل ماهیت فعالیت خود و تولید آلودگی همواره مورد انتقاد شهروندان فیروزکوهی قرار داشته است تا جایی در سال ۱۳۸۵ این واحد صنعتی به دلیل انباشت بی حد و اندازه باطله در محدوده بیرونی و حاشیه کارخانه با دستور مراجع قضائی پلمب شد، اما به مدت کوتاهی به دلیل اعتراضات کارگران و کارکنان شرکت، شورای تامین  شهرستان تصمیم به بازگشایی مجدد این واحد تولیدی گرفت.

پس از آن با پیگیری جدی اداره محیط زیست فیروزکوه مقرر شد کارخانه تامین ماسه و ریختگری فیروزکوه ظرف مدت پنج سال به مکانی خارج از حریم شهری فیروزکوه منتقل شود، در سال ۱۳۹۱ فرماندار وقت شهرستان فیروزکوه انتقال شرکت تامین ماسه ریخته‌گری را منوط به تامین زیرساخت‌های آب، برق و گاز می‌داند. (ایرنا)

در همان سال سرپرست وقت شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه در گفتگو با رسانه‌ها اذعان می‌کند: از سال ۸۷ که مرکز طب کار در شبکه بهداشت و درمان راه‌اندازی شده، تا سال ۹۱ از مجموع ۲ هزار و ۶۵۹ کارگر شناسایی شده در سطح شهرستان، ۵۰ نفر آلوده‌شده به سیلیس شناسایی و ۱۰ نفر آنان به کمیسیون پزشکی ارجاع داده شده‌اند. (ایرنا)

از آن سال تاکنون بارها ضرب‌الاجل‌های متعددی برای انتقال شرکت تامین ماسه از سوی محیط زیست و مراجع قضائی تعیین شد که هیچ کدام به نتیجه نرسید، اما اکنون با انتشار فیلمی از میزان آلایندگی این واحد صنعتی موج جدیدی از مطالبه‌گری برای حل این معضل زیست محیطی آغاز شده است.

بر همین اساس جمعی از اهالی شهر فیروزکوه در طوماری خطاب به شاهرخ رامین، نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی جدی به صنایع آلاینده خصوصاً کارخانه تأمین ماسه ریختگری شهرستان فیروزکوه شدند که تصاویر آن را در ادامه مشاهده می‌کنید.

سلامت مردم فیروزکوه تحت‌الشعاع آلودگی کارخانه تامین ماسه

کارخانه‌ تامین ماسه تهدیدی برای سلامت مردم فیروزکوه

 

همچنین امام جمعه فیروزکوه در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه ۲۳ شهریورماه شهرستان فیروزکوه با انتقاد از عملکرد مسئولان و مدیران این کارخانه، می‌گوید: کارخانه تأمین ماسه یکی از کارخانه‌های بسیار آلاینده در مجاورت شهر فیروزکوه است که متأسفانه در سایه بی‌توجهی مسئولان کارخانه، یک تهدید جدّی برای سلامت مردم فیروزکوه محسوب می‌شود.

 

حجت‌الاسلام حسن حیدری اضافه می‌کند: آلایندگی این کارخانه چندین برابر حد مجاز است که هر روز فعالیت این کارخانه، یک ضرر جدّی برای سلامت مردم است، هم برای کارگران کارخانه و هم برای عموم شهروندان ساکن فیروزکوه، شاید امروز معلوم نباشد ولی عوارض آن به مرور زمان مشخص خواهد شد، با وجود فرصت چندین ساله‌ای که به مدیران این کارخانه داده شده، برای انتقال به مکان دیگر، حتی زمین و امکانات هم در اختیار گذاشتن، ولی تعلّل می‌کنند و ضرر این غفلت، برای مردم است.

 

وی همچنین از دادستان شهرستان فیروزکوه می‌خواهد به صورت جدی به پرونده آلایندگی واحد صنعتی تامین ماسه ریختگری ورود کند.

 

جانمایی واحدهای صنعتی آلاینده فیروزکوه از ابتدا اشتباه بود

 

رئیس اداره هواشناسی فیروزکوه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز» گفت: بسیاری از ذرات آلاینده به صورت طبیعی در هوا وجود دارد اما منشاء اصلی آلودگی هوا مربوط به صنایعی است که ایجاد آلایندگی می‌کنند.

 

فرشید حسینی اظهار کرد: لازمه تاسیس هر واحد صنعتی شناخت اقلیم آن منطقه است، جانمایی صنایعی که مستعد آلایندگی هستند در شمال و شمال شرقی فیروزکوه از ابتدا اشتباه بود.

 

وی با بیان اینکه اکثر روزها بعد از طلوع آفتاب وجود لایه‌های غبار در سطح شهر فیروزکوه با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است، عنوان کرد: وزش باد غالب شهرستان فیروزکوه (باد گدوک) از شمال و شمال شرقی به سمت غرب سبب می‌شود آلایندگی‌های واحدهای صنعتی وارد شهر فیروزکوه شود.

 

رئیس اداره هواشناسی فیروزکوه در پاسخ به اینکه چرا سنجش آلودگی هوا در شهر فیروزکوه صورت نمی‌پذیرد، بیان کرد: شهر فیروزکوه فاقد دستگاه سنجش آلودگی هوا است و این موضوع به اداراتی مربوط است که باید برای پاکیزگی شهرستان از هرگونه آلودگی که برای شهروندان مضر می‌باشد تلاش کنند ماهم در این زمینه نهایت همکاری را خواهیم داشت.

سلامت مردم فیروزکوه تحت‌الشعاع آلودگی کارخانه تامین ماسه

ضرورت نصب سیستم پالایش آنلاین در کارخانه‌های تامین ماسه و آهک

 

رئیس اداره محیط زیست فیروزکوه به خبرنگار «تهران نیوز» گفت: پایش مستمر از واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی آلاینده در سطح شهرستان از سوی محیط زیست صورت می‌گیرد.

 

داریوش فرخی اظهار کرد: واحدهای بزرگ تولیدی مشمول خود اظهاری هستند که هر سه ماه یک بار آزمایشگاه معتمد به صورت سرزده از واحد نمونه‌گیری ‌می‌کند و این نمونه‌ها در سامانه جامع محیط زیست بارگزاری می‌شود؛ اگر پارامتری بالاتر از استاندارد باشد از سوی محیط زیست جزو صنایع آلاینده معرفی می‌شود.

 

وی افزود: کارخانه‌های بزرگ مشمول نصب پایش لحظه‌ای و آنلاین می‌شوند؛ دو کارخانه سیمان در شهرستان فیروزکوه این سیستم پایش آنلاین را دارند و کارخانه‌های تامین ماسه و آهک هم باید این سیستم را نصب کنند.

 

رئیس اداره محیط زیست فیروزکوه با اشاره به فرصت چهار ماهه‌ دادستان به کارخانه تامین ماسه برای نصب سیستم پایش آنلاین بیان کرد: این سیستم به صورت لحظه‌ای میزان گرد و خاک خارج شده از دودکش‌های واحد تولیدی را پایش و برای محیط زیست ارسال می‌کند.

 

فرخی تصریح کرد: تمام واحدهای دارای دودکش و پساب از نظر محیط زیست مستعد آلایندگی هستند اما تا زمانیکه این واحدها اصول زیست محیطی را رعایت کنند جزو صنایع آلاینده محسوب نمی‌شوند، در آخرین نمونه‌ای که اداره کل محیط زیست از شرکت تامین ماسه داشته وجود ذرات غبار و گرد و خاک اثبات شده است.

 

از سال ۸۷ پیگیر انتقال کارخانه تامین ماسه هستیم

 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان فیروزکوه همچنین خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۰ از سوی محیط زیست شکایتی از شرکت تامین ماسه انجام شد که پایش‌ آنلاین یکی از موارد طرح شده در این شکایت بود؛ این شکایت در دادگاه بدوی منتج به رای شد اما پس از ارسال به دادگاه تجدیدنظر به این واحد صنعتی مهلت داده شد که اقداماتی انجام دهد و موارد محیط زیستی را رعایت کند، اواخر سال گذشته نیز شکایت دیگری پیرامون مسائل زیست محیطی این شرکت صورت گرفت که در دادگاه بدوی منتج به رای به نفع اداره محیط زیست فیروزکوه شده است. 

 

فرخی در خصوص علت عمده عدم انتقال کارخانه تامین ماسه، گفت: طبق ماده ۱۴ قانون هوای پاک تمام یا بخشی از کارخانه‌ و واحدهای آلاینده باید منتقل شوند، در سال ۸۷ بحث جابجایی کارخانه تامین ماسه آغاز شد که زمینی به این واحد صنعتی در جاده درده پیرده اختصاص داده شد و در سال ۹۶ نیز محیط زیست با تمدید قرارداد برای واگذاری زمین موافقت نمود و عملاً این سازمان وظیفه خود در قبال ماده ۱۴ را انجام داد.

 

وی افزود: مدیران این واحد صنعتی در طول این مدت بحث زیرساخت‌ها و عدم وجود نقدینگی را مطرح کردند که این مسائل به محیط زیست مرتبط نیست و باید از نهادهای دیگر پیگیری شود.

 

رئیس اداره محیط زیست شهرستان فیروزکوه در رابطه با نصب دستگاه سنجش آلودگی هوا در فیروزکوه، بیان کرد: در این زمینه مصرانه پیگیر هستیم، شهرداری فیروزکوه نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده که با همکاری محیط زیست مکانی را برای نصب دستگاه در نظر بگیریم، قول نصب این دستگاه سال گذشته داده شد که متاسفانه اجرایی نشد ولی ما همچنان پیگیر آن هستیم.

سلامت مردم فیروزکوه تحت‌الشعاع آلودگی کارخانه تامین ماسه

سلامت مردم در اولویت است

 

همچنین محمد حیدری‌منش پیشتر در بخشی از گفتگو خود با پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، اظهار کرد: انتقال صنایع آلاینده در وهله اول نیازمند عزم اعضای هیات مدیره و مدیران آن صنعت است.

 

وی گفت: دولت وظیفه دارد از صنایع حمایت کند اما نه به هر قیمتی، نقش دولت یک نقش تسهیل‌گری است، در جلسات مکرر به مدیران این واحد صنعتی تاکید شد تا نسبت به انتقال آن به خارج از محدوده شهری اقدام کنند و دستگاه اجرایی نیز از این موضوع حمایت می‌کند.

 

فرماندار فیروزکوه با بیان اینکه سلامت مردم در اولویت قرار خواهد داشت، تاکید کرد: در صورتی که تعهدات صنایع آلاینده عملی نشود دولت به وظیفه قانونی خود عمل خواهد کرد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از