حالت تاریک
جمعه, 06 مهر 1403
«تهران نیوز» گزارش می‌دهد؛

دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان تهران تجلیل شدند

دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان تهران تجلیل شدند

پس از ماه‌ها برگزاری اجلاسیه‌های شهرستانی و در نهایت اجلاسیه نهایی کنگره ملی ۱۲ هزار شهید شهرستان‌های استان تهران، دست‌اندرکاران این کنگره تجلیل شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، همه شهرستان‌های استان تهران طی چند ماه گذشته حال و هوایی شهدایی به خود گرفته بودند و برنامه‌های مختلف فرهنگی پیش از برگزاری اجلاسیه اجلاسیه نهایی کنگره ملی ۱۲ هزار شهید شهرستان‌های استان تهران، در جای جای استان برگزار شد.

در این راستا ۱۲ اجلاسیه شهرستانی برای شهدای سلامت، دولت، کارگر، ورزشکار، ارتش، اصناف، مداح، دانش‌آموز، قرآنی، هنرمند، روحانی و کشاورز به میزبانی شهرستان‌های پاکدشت، شهریار، قدس، ملارد، رباط‌کریم، دماوند، بهارستان، ورامین، اسلامشهر، ری، پیشوا و قرچک با حضور خانواده‌های معظم شهدا و مسئولان لشکری و کشوری برگزار شد.

دیدار با خانواده‌های معظم شهدا و جمع‌آوری بیش از ۳ میلیون از اسناد، تصاویر، وصیت‌نامه‌ها و دست‌نوشته‌های شهدای استان تهران یکی دیگر از اتفاقات بسیار خوبی بود که در بستر این کنگره رخ داده و گنجینه یزدی از مستندات را گردآوری کرد.

دست‌اندرکاران برگزاری کنگره ۱۲ شهید شهرستان‌های استان تهران همچنان به دیدار با مقام معظم رهبری رفته و از رهنمودهای معظم‌له در خصوص استفاده از اسناد جمع آوری شده در زمینه تولید محتوای فاخر فرهنگی بهره‌مند شدند.

در این راستا شامگاه امشب مراسم تجلیل از دست‌اندکاران کنگره ۱۲ هزار شهید استان تهران با حضور مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران، استاندار تهران، فرمانده سپاه سیدالشهداء استان تهران، ائمه جمعه، فرمانداران، بخشداران  شهرداران و دیگر مسئولان استانی به میزبانی سپاه استان تهران و از زحمت‌کشان برگزاری این کنگره ملی تجلیل شد.

کنگره‌های شهدا عامل ترویج فرهنگ شهید و شهادت است

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خلق نیکو و خوش‌خلقی را از ویژگی‌های شهدا برشمرد و گفت: شهدا حقیقتأ مصداق آیه شریفه «اشداء علی‌الکفار، رحماء بینهم» بودند.

سردار احمد ذوالقدر  بیان کرد: شهدا به تأسی از پیامبر رحمة‌للعالمین، منشأ مهر و عاطفه بوده و آنان بهترین امانتداران بودند و بزرگترین امانت خداوند نزد آنها جسم شهیدان بود که در راه اسلام و انقلاب فدا کردند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری اجر بزرگداشت یادواره شهدا را به مانند اجر شهادت شهیدان دانسته‌اند، عنوان کرد: خدمت به خانواده‌های معظم شهیدان و برپایی  کنگره‌های شهدا اجر و مزدی همچون شهادت دارد.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه بزرگترین کنگره شهید در دنیا متعلق به سیدالشهداء (ع‌) است، افزود: مزد و اجر جهاد و ایثار شهید، وجود خداوند متعال و لقاءالله است.

ذوالقدر برگزاری کنگره شهدا را عاملی در جهت ترویج فرهنگ شهید و شهادت دانست و ادامه داد: اگر منزلت و موقعیت شهید به خوبی بیان شود، آنگاه فرهنگ ایثار و شهادت هرچه بیشتر و بهتر در جامعه تسری و گسترش می‌یابد.

وی خانواده‌های معظم شهدا را چراغ روشنایی و بصیرت خواند و گفت: اسناد گردآوری شده از طریق کنگره ۱۲ هزار شهید استان تهران در قالب‌های مختلف فرهنگی و هنری برای بهره‌گیری مفید و مؤثر افراد جامعه مورد استفاده قرار گیرد.

 

دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان تهران تجلیل شدند

خداشناسی نخستین ویژگی شهدا است

در ادامه استاندار تهران گفت: ما میهمان شهدایی هستیم که عرفا بهتر می‌توانند آن‌ها را شناخته و عمق وجودی‌شان را به تحلیل و تصویر بکشند.

علیرضا فخاری عنوان کرد: شهدا با نثار جان و تقدیم هستی‌شان برای دیگران هستی آفریدند، مهمترین شاخصه شهیدان ایثار به معنای گذشتن از همه آنچه که متعلق به خود است و ایثار به مثابه معامله‌ با خداوند متعال است و هم‌نشینی با ذات اقدس الهی نصیب هر کسی نمی‌شود.

وی بیان کرد: این ویژگی‌های منحصر به فرد، مختص افرادی است که با زرق و برق و شگفتی‌های دنیا سازش و همراهی نکرده و به تأسی از سرور و سالار شهیدان راهی را انتخاب کردند که به ظاهر نیستی، اما همواره هستی است.

استاندار تهران معرفت‌‌الله و خداشناسی را نخستین ویژگی شهدا برشمرد و خاطرنشان کرد: جامعه بهره‌مند از معرفت و سیره شهدا، جامعه‌ای شکست‌ناپذیر است، همانگونه که شهدای دفاع مقدس با الگوگیری از شهدای ۱۷ شهریور که برای عزت اسلام و سربلندی جامعه اسلامی با دستان خالی در برابر طاغوت ایستاده و اثر ماندگاری از خود به یادگار گذاشتند، حماسه‌آفرینی کردند.

فخاری تأکید کرد: واژه شهادت‌طلبی از مضامین ماندگار است و اگر جامعه‌ای با این مضامین همگون و همگرا نباشد، جامعه‌ای موفق نخواهد بود، عناصر مهم معنایی شهید و شهادت دو عنصر به هم پیوسته و ماندگار هستند، به این معنا اگر اراده‌ای برای شهادت از سوی یک انسان وارسته و به خدا پیوسته صورت نگیرد، این دو عنصر در کنار هم شکل نخواهندگرفت.

برگزاری رزمایش الی بیت‌المقدس در استان تهران

فرمانده سپاه حضرت سیدالشهداء (ع) استان تهران گفت: به واسطه برگزاری کنگره ۱۲ هزار شهید استان تهران، گنجینه بسیار عظیمی از آثار و مستندات شهدا در همه شهرستان‌های استان جمع‌آوری شده است.

سردار قربان‌محمد ولی‌زاده با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از این منابع این مستندات در قالب نگارش کتاب، تولیدات هنری و قابل استفاده برای آیندگان، اظهار کرد: با برگزاری اجلاسیه نهایی کنگره ملی ۱۲ هزار شهید استان تهران، مستندات پراکنده درباره شهدا جمع‌آوری و جمع‌بندی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری رزمایش الی بیت‌المقدس در روزهای ۱۲ و ۱۳ مهرماه امسال خبر و ادامه داد: این رزمایش با حضور گردان‌های الی بیت‌المقدس و کوثر با حضور بسیجیان استان تهران برگزار می‌شود.

فرمانده سپاه حضرت سیدالشهداء (ع) استان تهران با اشاره به مشارکت ۵۰ هزار نیروی بسیجی در این عملیات که به نام شهید علی زاهدی برگزار می‌شود، تأکید کرد: این رزمایش در قالب برنامه‌های تمرینی گردان‌های الی بیت المقدس با رویکرد دفاعی در یک منطقه عملیاتی برگزار خواهد شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از