حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
رئیس اداره جهاد کشاورزی رباط‌کریم:

دزدان کانال محمدیه به دام افتادند

دزدان کانال محمدیه به دام افتادند

رئیس اداره جهاد کشاورزی رباط‌کریم گفت: با نظارت‌های انجام شده فهرست برداشت‌های غیرمجاز کانال آب محمدیه استخراج و با برخی افراد هم برخورد شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، علی عباسی در گفتگویی اظهار کرد: مسئول مدیریت و توزیع آب در کانال محمدیه، شرکت‌ تعاونی تولید روستایی کانال محمدیه است که دو مرحله تغییر در مدیریت این تعاونی در مدت‌زمان فصل زراعی جاری باعث نابسامانی توزیع آب در اراضی کشاورزی حوزه کانال محمدیه شده بود.

وی افزود: در این خصوص برگزاری جلسات متعدد با حضور مسئولان استانی و شهرستانی، نظارت و پایش مستمر توسط دستگاه‌های نظارتی، ورود دادستان محترم به‌منظور انتظام‌بخشی به توزیع عادلانه آب و استفاده از نظریات مشورتی مدیران قبلی در ارائه برنامه زمان‌بندی مناسب برای توزیع عادلانه آب، باعث به وجود آمدن ثبات و پایداری نسبی در توزیع عادلانه آب بین کشاورزان چهار شهرستان حوزه کانال محمدیه شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رباط‌کریم گفت: کانال دارای مشکلات فنی در سیفون شاچای و شیب منفی بعد از آن به طول حدود یک کیلومتر است که با تأمین اعتبارات مطالعاتی در این‌خصوص، سازمان آب منطقه‌ای استان انجام مطالعات روی این مسئله را آغاز کرده و منتظر نتیجه این مطالعات برای اقدامات بعدی هستیم.

عباسی افزود: قبلاً منبع تأمین آب کانال محمدیه ١١۹ حلقه چاه اطراف میدان محمدیه بود که این امر موجب پایداری آب کانال در سال زراعی بود اما الان آب کانال از تصفیه‌خانه فیروز بهرام تأمین می‌شود که میزان آن با مصرف آب در تهران رابطه مستقیم دارد و به این خاطر ما در انتهای مسیر شاهد نوسانات و ناپایداری آب در طول شبانه‌روز هستیم.

تنش آبی به حداقل رسیده است

وی ادامه داد: اخیراً به‌خاطر کشت محصولات تابستانه و راهبردی با تنش‌هایی مواجه بودیم که الان به‌خاطر عبور از آن شرایط و تدابیر لازم در مدیریت کانال تنش آبی به حداقل رسیده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رباط‌کریم بیان کرد: برای رفع این مشکل توافق شده است که برای تأمین آب، سازمان آب منطقه‌ای از مدت‌زمان گردش ١٣ روز، 10 روز کل پساب تولیدی را به کانال محمدیه و سه روز آن را به رودخانه کن اختصاص دهد تا با اختصاص ١۰۰ درصد آب به کانال محمدیه در روزهای مقرر کشاورزان انتهای کانال هم آب پایدار داشته باشند.

عمده گله‌مندی برای کسانی است که برای آن‌ها تعهد تأمین آب نداریم

عباسی اضافه کرد: با توجه به اینکه در اولویت اول آب را برای کشاورزان اصلی قدیمی، دارای زراعت و باغات یکپارچه و زارعین تولید محصولات راهبردی تأمین می‌کنیم؛ متأسفانه عمده گله‌مندی کمبود آب در این مدت مربوط به اشخاص یعنی مالکان باغچه‌های جدیدالاحداث و کوچک‌مقیاس و... است که بر اساس مصوبات کارگروه آب‌ و خاک کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان در سال ۹۷ تعهد تأمین آب برای آنها نداریم؛ هرچند در صورت وجود آب مکفی و تأمین آب موردنیاز بهره‌برداران مذکور برای آن‌ها نیز آب تخصیص پیدا می‌کند.

10 میلیون مترمکعب آب مضاف نیاز داریم

وی گفت: بر اساس قرارداد سال زراعی جاری، آب منطقه‌ای به این کانال ۵۰ میلیون مترمکعب آب اختصاص داده که ممکن است برای کشت پاییزه با کمبود آب مواجه شویم؛ لذا از مسئولان استانی و شهرستانی و نمایندگان مجلس چهار شهرستان محدوده کانال محمدیه درخواست داریم، ترتیبی اتخاذ کنند تا برای تأمین آب موردنیاز کشت‌های پاییزه 10 میلیون مترمکعب دیگر مضاف بر حجم قرارداد، پساب به این حوزه اختصاص داده شود.

این مسئول با اشاره به برداشت غیرمجاز آب در مسیر کانال آب محمدیه تأکید کرد: با نظارت‌های انجام شده فهرست برداشت‌های غیرمجاز استخراج شده و با برخی افراد هم برخورد شده است که این برخوردها ادامه‌دار خواهند بود.

منبع: فارس

انتهای خبر/
 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از