حالت تاریک
پنج‌شنبه, 22 آذر 1403
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن تهران نیوز | tehrannews هستید؟
جنگی شناختی در راستای طرح غربی صلح ابراهیم
مدیرکل حمل‌‌ونقل وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

جنگی شناختی در راستای طرح غربی صلح ابراهیم

مدیرکل حمل‌ و نقل وزارت راه و شهرسازی، کریدور آیمک را پیوست اقتصادی طرح صلح ابراهیم خواند و به چالش‌ها و فرصت‌های ژئوپلیتیکی ایران در این زمینه اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز» و به نقل از راه دانا، محمدمهدی حیدری به بررسی بیانات مقام معظم رهبری درباره طرح‌های غربی که به دنبال دور زدن ایران و انتقال انرژی از سرزمین‌های اشغالی به اروپا هستند، پرداخت و تأکید کرد که بحث کریدورها در سطح داخلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای موضوعی حیاتی است و برای درک این موضوع، لازم است دو مفهوم کلیدی را به‌خوبی بشناسیم.

مفهوم کریدور و نقش آن در اقتصاد

وی ادامه داد: اولین مفهوم، ژئوپلیتیک حمل و نقل و ارتباط آن با مسائل حمل و نقل است. دوم، سیاست‌های کشور ما و کشورهای رقیب و شریک در این زمینه است.

این کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه کریدورها بر اساس توافقات بین چند دولت با منافع مشترک ترانزیتی شکل می‌گیرند، افزود: اگرچه ممکن است برخی از این کریدورها از نظر منافع ترانزیتی کمتر سودآور باشند، اما برخی کشورها می‌توانند با توسعه مناسب، حداکثر منافع را از یک کریدور به دست آورند.

ابعاد مختلف منافع کریدورها

حیدری به منافع کریدورها در زمینه‌های امنیتی، تجاری، اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال، راه ابریشم تنها یک مسیر تردد نبوده، بلکه مسیری برای توسعه فرهنگی و مبادلات مذهبی نیز بوده است.

فلسفه شکل‌گیری کریدورها

وی تأکید کرد که برای درک صحیح کریدورها، باید فلسفه شکل‌گیری و توسعه آن‌ها را بررسی کنیم: در کشور ما، بحث کریدورها به‌کرات مطرح می‌شود، اما درک صحیح از این مفهوم اهمیت دارد.

این مسئول به روندهای شکل‌گیری نظم جدید در اقتصاد و تجارت اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف به این نظم جدید اشاره کرده‌اند. در این نظم، هر کشور بر اساس استعدادها و توانایی‌های نسبی خود و همچنین مسائل سیاسی و دیپلماتیک، سهمی از تجارت جدید را دنبال می‌کند.

حیدری افزود: اراده کشورها برای قرار گرفتن در این نظم و تولد کریدورها، نشانه‌ای از تغییرات جدی در روابط بین‌المللی است.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص موقعیت جغرافیایی ایران اشاره کرد و گفت: «ایران به‌عنوان چهارراه ارتباطات شرق و غرب و شمال و جنوب، می‌تواند به یک معبر ترانزیتی پیشرفته تبدیل شود. البته برای تحقق این هدف، نیاز به زیرساخت‌های مناسبی مانند خطوط راه‌آهن و جاده‌ها داریم.»

کریدورها و آینده تجارت جهانی

این کارشناس حمل و نقل تأکید کرد که کریدورها به‌عنوان زیرساخت‌های ضروری در نظم جدید تجارت جهانی شناخته می‌شوند: «کریدورهای ترانزیتی می‌توانند به کریدورهای لجستیکی، اقتصادی و توسعه‌ای ارتقا یابند که تمامی ابعاد توسعه را پوشش می‌دهند.»

حیدری گفت: «امروزه، با توجه به رشد و پویایی کشور چین و کشورهای آسه‌آن، بسیاری بر این باورند که این کشورها برنده‌های آینده تجارت جهانی خواهند بود و این توسعه نیاز به پشتیبانی لجستیکی و حمل و نقلی دارد.»

وی تأکید کرد که کریدورها تنها به مسائل زیرساختی محدود نمی‌شوند و نیاز به هماهنگی در تعرفه‌ها و تبادلات نرم‌افزاری دارند تا تجارت آزاد را تسهیل کنند.

مفهوم کریدور و ابعاد آن

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت: «در ادبیات بین‌المللی، کریدورها به‌عنوان اتصالات میان گلوبال سیتی‌ها یا شهرهای جهانی شناخته می‌شوند. این مراکز به دنبال اتصال یکدیگر هستند و کشورها باید در این نظم جدید نقش مناسبی ایفا کنند.»

حیدری به پرسش‌های کلیدی پیرامون فلسفه شکل‌گیری کریدورها اشاره کرد و گفت: آیا نقطه شروع یک کریدور بر اساس نیازهای سیاسی است یا تجاری؟ به‌عنوان مثال، آیا کریدور شمال-جنوب ناشی از نیازهای تجاری بوده یا یک تصمیم سیاسی؟

وی درباره کریدور آیمک توضیح داد که این کریدور به‌عنوان یک دالان اقتصادی از خلیج‌فارس به مدیترانه شناخته می‌شود و به آن خط ریلی صلح نیز گفته می‌شود. وی افزود: این پروژه پیش از طرح کریدور هند، عرب، مدیترانه مطرح بوده و بخش مربوط به ما در واقع اتصال سواحل غربی هند به مدیترانه و اروپا است.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل توضیح داد که بخش غرب آسیایی کریدور آیمک از بندر جبل علی در امارات آغاز می‌شود و پس از عبور از عربستان و اردن، به بندر حیفا در سرزمین‌های اشغالی می‌رسد. سپس از طریق دریای مدیترانه به بندر پیرأس در یونان و نهایتاً به اروپا می‌رود. حیدری تأکید کرد که برای ایران، بخش خلیج‌فارس این کریدور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حیدری به چالش‌های زیرساختی موجود در این پروژه اشاره کرد و گفت: «کریدور آیمک هنوز به‌طور کامل راه‌اندازی نشده و مشکلاتی در زیرساخت‌ها دارد. از دیدگاه ایران، این کریدور در حال حاضر یک کریدور محتمل است و هنوز به‌طور واقعی تأسیس نشده است.»

عوامل موفقیت در کریدورها

وی به رقابت‌های موجود در عرصه کریدورها و روایت‌های مختلف اشاره کرد و گفت: «در این عرصه، عوامل چهارگانه امنیت، زمان، هزینه و مسافت اهمیت ویژه‌ای دارند. اگر این عوامل به‌صورت رقابتی مدیریت شوند، بار به سمت شما می‌آید؛ اما فقدان هر یک از این فاکتورها می‌تواند منجر به از دست دادن بخشی از ترانزیت هدف شود.»

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل توضیح داد که این پروژه بر اساس نگرش آمریکایی و با مشارکت کشورهای آمریکا، هند، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی طراحی شده است.نشست چهارجانبه و تأسیس کریدور آیمک

حیدری به نشست چهار جانبه‌ای که در سال ۲۰۲۲ در پی عادی‌سازی روابط بین امارات متحده عربی و اسرائیل برگزار شد، اشاره کرد. در این نشست که با حضور سران ایالات متحده، امارات، اسرائیل و هند انجام شد، توافقاتی در راستای صلح ابراهیم به امضاء رسید که به عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی دیگر از جمله مراکش و بحرین کمک کرد.

وی افزود: «نشست چهار جانبه با رونمایی از I2U2 به پایان رسید و این توافق‌نامه در شش محور تنظیم شده بود که یکی از آن‌ها حمل و نقل و ترانزیت بود.» دیگر محورهای این توافق شامل سرمایه‌گذاری در هند، انتقال فناوری و امنیت غذایی بود.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل به ریشه‌های اقتصادی کریدور آیمک اشاره کرد و گفت: با این حال، اجرای این پروژه به دلیل تشدید تنش‌ها در غرب آسیا به‌هم‌خورده و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، بعید است که این کریدور شکل گیرد.

حیدری درباره پیش‌بینی‌های اقتصادی این کریدور گفت: منطقه آزاد تجاری آیمک قرار بود آورده اقتصادی ۴۷ هزار میلیارد دلاری برای شرکای آن داشته باشد. ایجاد همبستگی اقتصادی بین این کشورها از طریق رژیم‌های تعرفه‌ای استاندارد و سیستم‌های حمل و نقل کم‌هزینه در نظر گرفته شده است، اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به این اهداف باقی مانده است.

وی بر اهمیت کریدور شمال-جنوب تأکید کرد و گفت: کشور ما ظرفیت‌های زیادی در کریدورهای شرق و غرب دارد و این مزیت‌ها به‌وضوح برای کشورهای جنوب خلیج‌فارس نیز اثبات شده است. ایران از لحاظ موقعیت ژئوپلیتیکی یک مزیت منحصر به فرد دارد که باید به آن توجه شود.

این کارشناس حمل و نقل توضیح داد: در برنامه هفتم، سرفصل خاصی برای افزایش مزیت‌های رقابتی کشور در نظر گرفته شده است. هدف‌گذاری ما برای ترانزیت بار، ۴۰ میلیون تن است که با بهبود فرآیندهای ترانزیت و توسعه دیپلماسی حمل و نقل، این هدف محقق خواهد شد.

حیدری به ظرفیت‌های بالاتر برای ترانزیت در سال‌های آینده اشاره کرد و گفت: با مشوق‌ها و حمایت‌ها، می‌توانیم ترانزیت از کشور را رقابتی کنیم و اگر ایران ترانزیت را به این شکل مدیریت کند، هیچ کشوری نمی‌تواند ظرفیت‌های ما را نادیده بگیرد.

وی در پایان گفت: بحث دور زدن ایران یک جنگ‌شناختی است که غرب به راه انداخته، اما ما باید بر واقعیت‌ها تمرکز کنیم. در نهایت، نقش ما در زنجیره تأمین جهانی باید تقویت شود تا به اهداف برنامه‌ریزی شده برسیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر