«تهران نیوز» گزارش میدهد؛
ترافیک بیپایان سهراه شهریار؛ نتیجه بیتدبیری مسئولان
سهراه شهریار، تقاطع باغستان فتح یکی از مهمترین تقاطعهای جادهای استان تهران است که به دلیل حجم بالای تردد و تداخل مسیرهای مختلف، یکی از نقاط بحرانی در ترافیک شهری محسوب میشود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، این مسیر به ویژه در ساعات پیک، به دلیل عبور خودروهای سنگین، مسافری و تجاری، دچار ازدحام شدید میشود و رانندگان با مشکلات متعددی مواجه میگردند.
ترافیک سنگین در این منطقه نه تنها موجب اتلاف زمان زیادی برای رانندگان میشود، بلکه بر خستگی آنها نیز افزوده و ایمنی جاده را تهدید میکند، بسیاری از رانندگان پس از ساعتها توقف در ترافیک، خستگی زیادی را تجربه میکنند که میتواند باعث کاهش تمرکز و بالا رفتن خطر وقوع تصادفات شود.
این مشکلات میتواند به علت طراحی نامناسب جاده، نبود تقاطعهای مدرن و استاندارد و همچنین افزایش جمعیت و وسایل نقلیه در این منطقه باشد.
برای کاهش این مشکلات، نیاز به بهبود زیرساختها و طراحی مناسب تقاطعها و مسیرها احساس میشود. احداث پلها و تقاطعهای غیر همسطح، توسعه شبکه حمل و نقل عمومی و بهبود مدیریت ترافیک از جمله راهکارهایی هستند که میتوانند به کاهش ترافیک در این منطقه کمک کنند.
همچنین، استفاده از تکنولوژیهای نوین در مدیریت جریان ترافیک و ارتقاء فرهنگ رانندگی نیز میتواند از شدت مشکلات بکاهد. با اجرای این اقدامات، میتوان به بهبود وضعیت ترافیکی و کاهش خستگی رانندگان و افزایش ایمنی جاده در سهراه شهریار امیدوار بود، به همین منظور با سه نفر از رانندگانی که به علت محل کارشان همیشه از این مسیر عبور میکنند به گفتگو نشستیم.
حل مشکل با احداث تقاطع های غیر همسطح
شهروند شهر شهریار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی تهران نیوز بیان کرد: هر روز از سهراه شهریار برای رسیدن به محل کارم در تهران عبور میکنم.
مجید هوشمندی در ادامه گفت: این مسیر یکی از پرترافیکترین نقاط جادهای است و صبحها و عصرها به خصوص در ساعات پیک، ساعتها در ترافیک گیر میافتم.
وی افزود: تردد خودروهای سنگین و مسافری در این منطقه مشکلات زیادی ایجاد کرده است، بسیاری از اوقات، حتی یک ساعت طول میکشد تا از این تقاطع عبور کنم. این شرایط باعث خستگی شدید و استرس زیادی میشود.
این شهروند شهر شهریار اظهار کرد: خستگی ناشی از این ترافیک، تنها به بدن محدود نمیشود، بلکه ذهن هم تحت فشار قرار میگیرد. تمرکز من در طول روز کاهش پیدا میکند و گاهی اوقات، در ساعتهای پایانی روز احساس میکنم که دیگر توان رانندگی ندارم، این مسئله نه تنها بر کیفیت زندگی من تأثیر میگذارد، بلکه میتواند خطراتی هم به همراه داشته باشد.
هوشمندی تصریح کرد: بسیاری از همکاران من هم همین مشکلات را دارند، به نظر من، اگر تقاطعهای غیرهمسطح، یا حتی مسیرهای کمکی در این منطقه ایجاد شود، وضعیت ترافیک بهتر خواهد شد و رانندگان از فشار و استرس کمتری برخوردار خواهند بود.
عدم مدیریت و برنامهریزی صحیح مسئولان
راننده تاکسی خط شهریار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی تهران نیوز، در یک صبح شلوغ با چهرهای خسته و دلپریشان از وضعیت ترافیکی سهراه شهریار و راههای منتهی به آن گفت.
رامین آزادی بیان کرد: حدود ۱۵ سال است که به عنوان راننده تاکسی در این خط فعالیت میکنم، اما هیچ وقت وضعیت ترافیک اینقدر بد نبود. سهراه شهریار و تقاطع باغستان فتح در اوج شلوغیها تبدیل به گرههای کور شدهاند که در بیشتر اوقات از ترافیک سنگین آن عبور کردن، تقریباً غیرممکن میشود.
وی افزود: این ترافیک فقط مربوط به ساعات اوج شلوغی نیست، بلکه در طول روز هم وضعیت مشابهی داریم. مشکلات ترافیکی به قدری زیاد شده که روز به روز زمان رسیدن به مقصد طولانیتر میشود و خستگی هم روی دوش رانندهها سنگینی میکند، من و همکارانم ساعتهای زیادی در این ترافیک هستیم، بدون اینکه کسی به وضعیت ما رسیدگی کند.
این راننده تاکسی با اشاره به نبود مدیریت صحیح و همچنین نبود برنامهریزی مناسب از سوی مسئولان، عنوان کرد: در حالی که مسئولان وعدههای زیادی برای رفع مشکلات ترافیکی میدهند، اما چیزی که مشاهده میکنیم، فقط افزایش ترافیک و طولانیتر شدن زمان سفرهاست، به نظر میرسد که هیچ نظارت و مدیریت دقیقی برای کاهش این مشکلات وجود ندارد، به جای حل مشکل، تنها به وعدههای بدون عمل اکتفا میشود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما به عنوان رانندگان تاکسی، روزانه با این مشکلات مواجهیم و به شدت از وضعیت موجود ناراضی هستیم. امیدواریم مسئولان هر چه زودتر برای حل این مشکلات اقدام کنند.
عدم استفاده از وسیله نقلیه عمومی
راننده تاکسی خط شهریار-آزادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی تهران نیوز از مشکلات فراوان این شغل گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ما در این خط، ترافیک سنگینی است که در مسیرها وجود دارد، سهراه شهریار و تقاطع باغستان فتح به ویژه در ساعات اوج، کاملاً مسدود میشود و سبب طولانیتر شدن سفرها از حد معمول میگردد. این ترافیک نه تنها باعث هدر رفتن وقت مسافران میشود، بلکه بر رانندگان هم فشار زیادی وارد میکند.
رحمان ناصری ادامه داد: مشکل دیگری که داریم، استاندارد نبودن ماشینهاست. بسیاری از تاکسیها به دلیل کهنگی و استفاده زیاد، دچار مشکلات فنی شدهاند. برخی رانندگان مجبورند ماشینهایشان را با کمترین هزینه ممکن نگهدارند که این مسئله امنیت سفر را هم تهدید میکند.
وی همچنین به استفاده بیش از حد از تاکسیها با یک سرنشین اشاره و تصریح کرد: گاهی اوقات به خاطر کمبود مسافر، مجبور میشویم یک نفر را سوار کنیم، اما این باعث افزایش هزینهها برای راننده و ترافیک بیشتر در سطح شهر میشود.
این راننده تاکسی در پایان اضافه کرد: عدم استفاده از وسیله نقلیه عمومی و بیتوجهی به بهبود سیستم حمل و نقل شهری مشکلات ما را دوچندان کرده است.
انتهای خبر/