
«تهران نیوز» گزارش میدهد؛
شهریه نجومی و نظارت حداقلی در مدارس غیرانتفاعی
فصل ثبتنام، فرصتیست برای اندیشیدن، گفتگو با فرزند، بازدید از مدارس و دریافت اطلاعات شفاف. چه دولتی، چه غیرانتفاعی، هدف مدارس باید یکسان باشد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، در آستانه آغاز فصل ثبتنام مدارس، بسیاری از خانوادهها با پرسشهایی مهم و گاه دشوار روبهرو میشوند: فرزندمان را کجا ثبتنام کنیم؟ کدام مدرسه برای او مناسبتر است؟ آیا مدرسه دولتی انتخاب بهتریست یا مدارس غیرانتفاعی؟ این دغدغهها فقط مختص خانوادههایی نیست که کودکشان قرار است امسال برای نخستین بار وارد مدرسه شود؛ بلکه والدینی که به دنبال تغییر مدرسه فعلی فرزندشان یا ارتقاء کیفیت تحصیل او هستند نیز درگیر این تصمیمگیریاند.
در نگاه اول، مدارس دولتی همچنان یکی از گزینههای پرطرفدار میان خانوادهها هستند. این مدارس با هزینهای بسیار پایینتر یا حتی رایگان، در دسترس طیف گستردهای از جامعه قرار دارند. بسیاری از معلمان مجرب و باسابقه نیز در همین مدارس مشغول به کارند و در بعضی مناطق، مدارس دولتی با کیفیت آموزشی قابل قبول و فضای مناسب فعالیت میکنند. اما واقعیت این است که امکانات فیزیکی، تعداد بالای دانشآموزان در کلاسها و گاه کمبود منابع آموزشی در برخی مدارس دولتی، خانوادهها را به فکر گزینههای دیگر نیز میاندازد.
در سوی دیگر، مدارس غیرانتفاعی یا غیردولتی قرار دارند. این مدارس با شهریههای متنوع – که گاه بسیار بالاست – وعده کیفیت بهتر، کلاسهای خلوتتر، برنامههای فوق برنامه متنوع و نظارت دقیقتری بر امور آموزشی و تربیتی را میدهند. برخی از این مدارس با تمرکز بر زبان دوم، فناوری، هنر یا مهارتهای فردی، سعی دارند تا فضای متفاوتتری برای رشد دانشآموزان فراهم کنند. اما سئوال مهمی که در ذهن بسیاری از والدین شکل میگیرد این است که آیا این شهریههای بالا واقعاً به نتایجی ملموس منجر میشود؟
پاسخ به این سئوال ساده نیست. تجربه نشان میدهد که کیفیت آموزش بیش از آنکه وابسته به هزینه باشد، وابسته به مدیریت مدرسه، انگیزه و دانش معلمان، شیوه ارتباط با والدین و میزان توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان است. چه بسیار مدارس غیرانتفاعی که با وجود شهریههای بالا، خروجی چندان متفاوتی نسبت به مدارس دولتی ندارند و بالعکس، مدارس دولتی که با تلاش کادر آموزشیشان، نتیجهای بسیار موفقتر ارائه میدهند.
موضوع مهم دیگر، همراستایی مدرسه با ارزشها و سبک تربیتی خانوادههاست. ممکن است مدرسهای از نظر علمی قوی باشد، اما با نگاه خانواده نسبت به مسائل تربیتی و فرهنگی همسو نباشد. پس انتخاب مدرسه، صرفاً انتخاب یک ساختمان و کلاس درس نیست؛ بلکه انتخاب یک فضا برای رشد، یادگیری و شکلگیری شخصیت فرزند است.
در نهایت، شاید بتوان گفت که در کنار بررسی امکانات و کیفیت آموزش، باید به ظرفیتها و ویژگیهای شخصی خود کودک نیز توجه کرد. برخی کودکان در فضای رقابتی و سختگیرانه رشد بهتری دارند و برخی دیگر در محیط آرامتر و حمایتیتر شکوفا میشوند. پس بهجای آنکه صرفاً به دنبال بهترین مدرسه باشیم، شاید بهتر است بپرسیم: «کدام مدرسه برای فرزند من، با ویژگیهای خاص خودش، مناسبتر است؟»
فصل ثبتنام، فرصتیست برای اندیشیدن، گفتگو با فرزند، بازدید از مدارس و دریافت اطلاعات شفاف. چه دولتی، چه غیرانتفاعی، هدف باید یکسان باشد: فراهم کردن زمینهای برای رشد همهجانبه فرزند؛ نه فقط موفقیت در آزمونها، که پرورش انسانی خلاق، مستقل، با اعتماد به نفس و متفکر.
شهریه میلیونی، امکانات حداقلی
ولیِ یکی از دانشآموزان پایه هفتم در تهران، از نارضایتی خود درباره مدرسه فرزندش گفت: ما به امید کیفیت بهتر، مدرسه غیرانتفاعی را انتخاب کردیم، اما حالا با شهریه نزدیک به ۵۰ میلیون تومان در سال، با امکاناتی مواجه هستیم که حتی از بعضی مدارس دولتی هم پایینتر است.
رویا حقجو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی تهران نیوز؛ ادامه داد: در کلاسهای فرزندم تهویه مناسب نیست، کتابخانه مدرسه فقط چند قفسه کتاب دارد و برنامههای فوقبرنامه عملاً اجرا نمیشوند یا کیفیت پایینی دارند. حتی وعدههایی که موقع ثبتنام درباره کلاس زبان یا مشاوره تحصیلی داده بودند، عملی نشده.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از خانوادهها به ناچار برای پیشرفت فرزندشان به مدارس غیرانتفاعی روی میآورند، خاطرنشان کرد: فضایی ایجاد شده که انگار اگر فرزندت را مدرسه غیرانتفاعی نفرستی، آیندهاش را تباه کردهای. ولی واقعیت این است که بسیاری از این مدارس فقط اسم و تبلیغ دارند و خبری از کیفیت نیست.
این در حالیست که برخی کارشناسان آموزشی نیز نسبت به نبود نظارت کافی بر عملکرد و شهریه مدارس غیردولتی هشدار دادهاند. طبق آییننامه، مدارس غیرانتفاعی باید شهریهها را بر اساس مصوبه اداره آموزش و پرورش اعلام و خدمات متناسب با آن ارائه دهند؛ اما بهنظر میرسد در بسیاری موارد، این تعادل برقرار نیست.
هزینه بالا، انتخاب محدود
پدر دو دانشآموز، از چالشهای آموزش در مدارس غیرانتفاعی میگوید؛ مدارسی که با وجود مزایایی مانند کلاسهای خلوتتر و توجه بیشتر به دانشآموزان، همچنان مشکلات جدی دارند.
رضا بیگلری در گفتگو با تهران نیوز عنوان کرد: در شهر ما، عملاً مدرسه غیرانتفاعی اصولی وجود ندارد؛ یا امکاناتشان پایین است، یا مدیریت ضعیف دارند. برای همین مجبور شدیم فرزندمان را در شهر مجاور ثبتنام کنیم، و حالا هر روز هزینه سرویس مدرسه هم به شهریه اضافه شده است.
وی عنوان داشت: کیفیت برخی مدارس غیرانتفاعی قابل قبول است و توجه بیشتری به مسائل آموزشی و روانشناختی کودکان دارند، اما این مزایا برای همه در دسترس نیست، مدارس خوب، هم محدودند و هم هزینهشان خیلی بالاست. وقتی چند فرزند داری، این هزینهها سرسامآور میشود. در حال حاضر فقط برای دو فرزندم که در مدرسه غیرانتفاعی هستند، ماهانه حدود ۱۵ میلیون تومان هزینه میکنم.
ولی دانشآموز با تاکید بر نبود عدالت آموزشی ادامه داد: این وضعیت باعث شده خانوادهها بر اساس توان مالی خوب انتخاب کنند، نه بر اساس نیاز آموزشی. در حالی که همه بچهها حق دارند از آموزش باکیفیت بهرهمند شوند.
بیگلری در پایان از مسئولان خواست تا هم بر شهریهها و عملکرد مدارس غیرانتفاعی نظارت دقیقتری داشته باشند، و هم شرایطی فراهم کنند که در شهرهای کوچکتر نیز مدارس باکیفیت و متعهد ایجاد شود تا خانوادهها ناچار به صرف این هزینههای مضاعف نباشند.
مدارس غیرانتفاعی؛ بین دغدغههای مدیران و بینظارتی نهادهای مسئول
به گزارش تهران نیوز؛ در روزهایی که خانوادهها برای ثبتنام فرزندانشان بین مدارس مختلف سرگرداناند، سری به چند مدرسه غیرانتفاعی زدیم تا از نزدیک با فضای این مدارس و دغدغههای مدیرانشان آشنا شویم.
برخلاف تصور عمومی، بسیاری از مدیران این مدارس نیز گلایههایی داشتند؛ از هزینههای بالای نگهداری فضاهای آموزشی گرفته تا کمبود نیروی متخصص، افزایش نرخ اجاره ملک، گرانی تجهیزات آموزشی، و حتی فشارهایی که از سوی خانوادهها برای ارائه امکانات خاص ایجاد میشود.
یکی از مدیران با صراحت گفت: ما اگر بخواهیم مدرسهای با کیفیت قابل قبول داشته باشیم، هزینهها به شدت بالاست. از پرداخت حقوق معلمان تا تجهیز آزمایشگاه و سیستم سرمایش و گرمایش، قیمت همهچیز در این چند سال چند برابر شده است. اما وقتی برای افزایش شهریه درخواست میدهیم، روند آن بسیار پیچیده است و زمانبر.
با این حال، پرسش اصلی همچنان باقیست: اگر مشکلات و فشارهای مالی وجود دارد، پس چرا شهریهها اینقدر متفاوت است؟ چرا برخی مدارس با کیفیت متوسط، رقمهای نجومی دریافت میکنند و هیچ ارگانی بهدرستی بر این تفاوتها نظارت نمیکند؟
واقعیت این است که نبود یک سیستم شفاف و منظم برای تعیین، تصویب و کنترل شهریهها باعث شده که هر مدرسهای تقریباً طبق سلیقه خود عمل کند. از سوی دیگر، برخی خانوادهها نیز با پرداخت بیچونوچرای شهریههای بالا – به امید تضمین آینده فرزندشان – ناخواسته به چرخه این بینظمی دامن میزنند.
نهادهای نظارتی، از جمله ادارات آموزش و پرورش، موظفاند نهتنها در آغاز سال تحصیلی، بلکه بهطور مستمر عملکرد مالی و آموزشی مدارس غیرانتفاعی را رصد کنند. اما در عمل، بسیاری از این نظارتها یا بهصورت صوری انجام میشود یا بهدلایل مختلف به تعویق میافتد.
اگر مدارس غیرانتفاعی قرار است جایگزینی برای نظام آموزشی دولتی باشند، باید در چارچوب قانون، عدالت آموزشی و با شفافیت عمل کنند. نه اینکه هرکس بر اساس بودجه و برند خود، نرخ دلخواهی تعیین کرده و خدماتی با کیفیت نامشخص ارائه دهد. نظارت، نه تنها حق خانوادهها، که ضرورت یک نظام آموزشی سالم و متعهد است.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!