یک کارشناس رسانه مطرح کرد:
رسانه؛ مهمترین ابزار پیشگیری از بحرانها
یک کارشناس رسانه گفت: رسانه در دنیای امروز همانند نخ تسبیحی است که ارزشها و هنجارها را در بین افراد جامعه و از یک نسل به نسل دیگر انتقال میدهد.
حسن احمدوند در مصاحبه با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، اظهار کرد: امروزه رسانهها نشاندهنده خصوصیترین رفتارهای افراد جامعه در عرصه عمومی هستند که این امر، ظرفیت الگوسازی و ایجاد تغییر در ساختارهای فرهنگی و سیاسی توسط آنها را فراهم ساخته است، به همین منظور نظارت بر رسانهها متناسب با ظرفیتهای گسترده اثرگذاری آنها بر بنیانها و ساختارهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... ضرورت دارد.
وی با بیان اینکه رسانه در اعتمادسازی اثر گذار است، تصریح کرد: نقش رسانه در فرایند ایجاد اعتماد بین نظام سیاسی و مردم بسیار حائز اهمیت است، رسانهها میتوانند در شکلدهی اهداف، توجه به اولویتها و تشریح برنامههای نظام سیاسی و همچنین بهکارگیری گسترده عموم مردم در مناسبات اجتماعی و سیاسی نقش بسزایی ایفا کنند.
این کارشناس رسانه افزود: در شرایطی که اقشار مختلف جامعه نسبت به اهداف و برنامههای کلان حاکمیت کاملا آگاه شوند، پیشبرد آن اهداف قطعاً با سهولت بیشتری انجام خواهد گرفت.
احمدوند با اشاره به اهمیت وجود رسانه برای انعکاس مشکلات، تشریح کرد: تاثیر وجود رسانههایی که به انعکاس مشکلات مردم میپردازند در جلوگیری از بروز بحرانهای پیچیده غیرقابل انکار است، بیان معضلات و مشکلات آحاد مختلف جامعه در رسانهها، آگاهی و بینش مدیران و قانونگذاران را افزایش داده و میتواند خطمشی نظام سیاسی را با نیازهای واقعی مردم همسو سازد، این آگاهی میتواند منجر به پیشگیری از تبدیل معضلات به بحرانهای پیچیده شود.
وی ادامه داد: امروزه بسیاری از کشورهای توسعه یافته از کنشها و واکنشهای افراد در فضای رسانهای جهت افکارسنجی بهره میبرند. پالایش و بایگانی دادههای حجیم یا «Big Data» درمورد چگونگی رفتار اقشار مختلف مردم در فضای مجازی توسط دولتهای مختلف و شرکتهای تبلیغاتی بزرگ از جمله همین افکارسنجیها است.
این کارشناس رسانه با تاکید بر ظرفیت بزرگ رسانهها یادآور شد: این ظرفیت بزرگ رسانهها، ضرورت واقعنگری و بیطرفی در آنها را برجسته ساخته است، رسانهای که با جانبداری وقایع و اتفاقات را بهصورت دستکاری شده بازتاب دهد، جامعه را از شناخت دقیق مسائل و گام برداشتن در مسیر صحیح باز میدارد.
احمدوند در خصوص ضرورت تشخیص رسانههای معتبر توسط مردم، خاطرنشان کرد: افزایش سواد رسانهای مردم برای تشخیص رسانههای معتبر و بیطرف از رسانههایی که اخبار را مغرضانه و جانب دارانه نشر میدهند از اهمیت بسیاری برخوردار است، به همین دلیل فعالان حوزه رسانه همیشه مردم را به مطالعه و جستجوی بیشتر و دقیقتر در فضای رسانهای توصیه میکنند.
انتهای خبر/