حالت تاریک
پنج‌شنبه, 29 شهریور 1403
مدرس دانشگاه الزهرا تهران:

دولت چهاردهم از تجارب دولت گذشته بهره گیرد

دولت چهاردهم از تجارب دولت گذشته بهره گیرد

مدرس دانشگاه الزهرا تهران گفت: تشکیل کابینه‌ای فراجناحی توسط آقای پزشکیان ممکن است با چالش‌هایی همراه باشد، اما هدف‌گذاری برای تعادل سیاسی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

محمد زارع یکتا در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، اظهار کرد: با توجه به تجارب به دست آمده از دو دولت گذشته، رئیس‌ جمهور منتخب باید در انتخاب وزرا محورهای خاصی از جمله تمرکز بر تجربه و تخصص کافی در حوزه‌های مربوطه را دنبال کرده و کارآمدی و شایسته‌سالاری را در اولویت قرار دهد.

وی بیان کرد: باید وزرایی که توانایی اجرایی بالایی داشته و می‌توانند به تحقق اهداف و برنامه‌های دولت کمک کنند، در کابینه حضور داشته و متعهد به منافع ملی بوده و از هرگونه وابستگی جناحی آسیب‌زننده به کشور پرهیز کنند.

مدرس دانشگاه الزهرا تهران با اشاره به اهمیت انتخاب نمایندگانی از طیف‌های مختلف فکری و سیاسی، افزود: توجه به این موضوع می‌تواند به ایجاد توازن و جلوگیری از بروز اختلافات کمک کند، همچنین وزرا باید به شفافیت در عملکرد و پاسخگویی به مردم و مجلس متعهد باشند.

زارع یکتا تصریح کرد: تشکیل کابینه‌ای فراجناحی توسط رئیس جمهور منتخب ممکن است با چالش‌هایی همراه باشد، اما هدف‌گذاری برای تعادل سیاسی کمک‌کننده است، بنابراین باید تلاش کند کابینه‌ای متعادل از نظر سیاسی تشکیل دهد.

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور منتخب باید نمایندگانی از همه جناح‌ها را با تمرکز بر توانمندی‌ها و تخصص‌ها و به دور از وابستگی‌های جناحی انتخاب و کابینه‌ای کارآمد را تشکیل دهد.

مدرس دانشگاه الزهرا تهران تأکید کرد: در حوزه سیاست خارجی، دولت چهاردهم باید رویکردی متوازن و متعادل داشته باشد، حفظ تعادل در روابط بین‌المللی با توجه به منافع ملی و نه تمرکز بر یک منطقه یا گروه کشورها، از اهمیت بالایی برخوردار است.

زارع یکتا ادامه داد: تقویت روابط، افزایش تعاملات و همکاری‌های منطقه‌ای می‌تواند به بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی منطقه کمک کند، استفاده از دیپلماسی چند جانبه و تعامل فعال در سازمان‌های بین‌المللی نیز برای پیشبرد اهداف ملی ضروری است.

وی تصریح کرد: انتخاب افرادی با تجربه گسترده در حوزه دیپلماسی و روابط بین‌الملل به تحقق اهداف سیاست خارجی کمک می‌کند، از سویی توانمندی در مذاکرات و حل و فصل مسائل پیچیده بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدرس دانشگاه الزهرا تهران یادآور شد: تمرکز دولت سیزدهم بر کاهش وابستگی به غرب و آمریکا و توجه به نقاط دیگر جهان و همسایگان، می‌تواند کمک‌های مهم و قابل توجهی را به رئیس جمهور ارائه دهد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از