حالت تاریک
جمعه, 30 شهریور 1403
مدیرعامل مؤسسه رصدگر عمق آسمان مطرح کرد:

انتقال مفاهیم قرآنی با ابزار علم نجوم

انتقال مفاهیم قرآنی با ابزار علم نجوم

مدیرعامل مؤسسه قرآنی رصدگر عمق آسمان گفت: این مؤسسه‌ پژوهشی، آموزشی، تبليغی و ترویجی از علم نجوم برای تبیین مفاهیم قرآنی استفاده می‌کند.

مهدی پیوندزنی در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، اظهار کرد: این مؤسسه دانش ‌بنیان خلاق در حوزه قرآن و عترت، در سال ۱۳۹۳ موفق به کسب برند مؤسسه فناور شده و در سال ۱۳۹۷ برند خلاق را کسب کرد.

وی به تولید محتوای نجوم قرآن در این مؤسسه برای گروه‌های سنی مختلف اشاره و بیان کرد: برای این منظور ابتدا آیات نجومی قرآن شامل ۵۲۹ آیه از کلام‌الله مجید درباره وقایع نجومی را استخراج کرده و در کتابی با عنوان ‌«قرآن، نجوم، کائنات» به چاپ رساندیم.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی رصدگر عمق آسمان خاطرنشان کرد: در این کتاب که عنوان علمی پژوهشی را از وزارت علوم دریافت کرده، ذیل هر آیه، ترجمه‌های منتخب و دیدگاه‌های تفسیری مفسران معاصر نیز ذکر شده است.

پیوندزنی با اشاره به دسته‌بندی آیات استخراج شده در ۵۲ موضوع در حوزه نجوم، افزود: اقدامات تحقیقاتی درباره این موضوعات در حال انجام بوده و در مواردی به چاپ کتاب نیز رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه حوزه کاری مؤسسه قرآنی رصدگر عمق آسمان از گروه سنی کودکان تا بزرگسالان را دربر می‌گیرد، ادامه داد: دو عنوان کتاب در گروه سنی کودکان به چاپ رسیده و ۵۸ عنوان دیگر نیز در حال طراحی است.

به گفته مدیرعامل مؤسسه قرآنی رصدگر عمق آسمان، در کتاب‌ها از فناوری واقعیت افزوده استفاده شده تا کودکان علاوه بر مباحث تئوری کتاب، به صورت سه بعدی با آموزه‌های آن آشنا شوند. 

پیوندزنی اضافه کرد: مؤسسه رصدگر عمق آسمان، مؤسسه‌ای پژوهشی، آموزشی، تبليغی و ترویجی است که یکی از اقدامات آن آموزش نجوم قرآن به نونهالان تا بزرگسالان است.

وی از گردشگری نجوم قرآن به عنوان یکی دیگر از بخش‌های کاری این مؤسسه یاد و اظهار کرد: بر اساس استاندارهای گردشگری طبیعت اجرام و پدیده‌های نجومی را با تلسکوپ و وسایل رصدی به رصد می‌گذاریم و مباحث آموزشی درباره آموزش آسمان، شناسایی اجرام پرنور و صور فلکی ارائه می‌شود.

مدیرعامل این مؤسسه قرآنی درباره چرایی انتخاب نجوم در قرآن کریم، بیان کرد: نجوم یک‌ علم استراتژیک بوده و اثر همه بینش‌ها در علوم مختلف برگرفته از آن است، نجوم در حقیقت به معنای مشاهده علم جهان پیرامون است.

پیوندزنی خاطرنشان کرد: از سویی تأمل در سیر نزول این آیات مکی نشان می‌دهد که بیشترین آثار آنها به نجوم و پدیده‌های نجومی اشاره و از نجوم استفاده کرده است.

وی افزود: در این مؤسسه قرآنی با استفاده از جاذبه‌های بصری، مفاهیم قرآنی به صورت غیر مستقیم به مخاطب و جامعه هدف انتقال می‌یابد، همانطور که در قرآن کریم از علم نجوم از مصادیق قابل فهم و ملموس برای تبیین معارف دینی در قالب‌های تشبیه، استعاره، سوگند و..‌ اشاره و استفاده شده است. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از