حالت تاریک
شنبه, 14 مهر 1403
افزایش جمعیت دانش‌آموزی، چالش همیشگی جنوب تهران
تهران نیوز گزارش می‌دهد؛

افزایش جمعیت دانش‌آموزی، چالش همیشگی جنوب تهران

جنوب استان تهران از مناطقی است که با توجه به افزایش جمعیت اتباع وضعیت نگران کننده‌ای را در تعداد دانش‌آموزان و کمبود کلاس در سال‌های اخیر داشته و مسئولان را با چالش‌های فراوانی روبرو کرده است؛

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، جنوب استان تهران از مناطقی است که با توجه به افزایش جمعیت اتباع در سال‌های اخیر وضعیت نگران کننده‌ای را در تعداد دانش‌آموزان و کمبود کلاس داشته است.

نامتناسب بودن فضاهای آموزشی با جامعه دانش‌آموزی مسئولان را با چالش‌های فراوانی روبرو کرده و حضور پرتعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، همچنین چالشی برای معلمان به شمار می‌رود.

برای بررسی این موضوع در سال تحصیلی جدید با مسئولان مرتبط گفتگو کرده‌ایم که در ادامه گزارش می‌خوانیم.

وجود ۱۳۴ مدرسه در منطقه کهریزک

مدیر آموزش و پرورش منطقه کهریزک با اشاره به گستردگی محدوده تحت پوشش منطقه کهریزک، گفت: در منطقه کهریزک ۱۳۴ مدرسه داریم که از این تعداد ۳۶ مدرسه مربوط به قلعه‌نو،  مدرسه در کهریزک، ۵۱ مدرسه در باقرشهر و به طور کلی ۱۱ مدرسه غیردولتی در منطقه کهریزک وجود دارد. 

علی اصفهانی بیان کرد: از مجموع ۴۱ مدرسه در کهریزک، ۲۴ مدرسه در مقطع ابتدایی، ۱۰ مدرسه در مقطع متوسطه اول و هفت مدرسه در متوسطه دوم، هنرستان و کار دانش وجود دارد، همچنین از مجموع ۵۱ مدرست باقرشهر، ۲۸ مدرسه ابتدائی، ۱۲ مدرسه متوسطه اول و ۱۱ مدرسه متوسطه دوم است.

وی با اشاره به اینکه آمارهای اعلام شده مربوط به شهر کهریزک و باقرشهر شامل مدارس شهری و روستاهای اطراف است، عنوان کرد: تاکنون ۳۲ هزار و ۳۴۸ دانش‌آموز ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۶ هزار و ۲۸۰ نفر پسر و ۱۶ هزار و ۶۸ نفر دختر هستند، همچنین ۳ هزار و ۹۶۵ نفر از بخش قلعه‌نو و ۲۸ هزار و ۳۸۳ مربوط به کهریزک است.

مدیر آموزش و پرورش منطقه کهریزک افزود: دانش‌آموزان اتباعی که در بخش کهریزک تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند، ۸ هزار و ۱۰۰ نفر هستند در حالی که این آمار در بخش قلعه‌‌نو به حدود ۲ هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز می‌رسد.

اصفهانی ادامه داد: پیش‌بینی ما برای دانش‌آموزان پایه اول طبق روال گذشته ۳ هزار و ۹۰۰ نفر بوده اما در سنجشی که می‌بایست دانش‌آموزان انجام دهند، ۳ هزار و ۲۰۰ نفر در منطقه کهریزک شرکت کرده‌اند.

وی ادامه داد: البته ممکن است تعدادی از این افراد در جای دیگری سنجش شده باشند، البته هزار و ۳۶۲ نفر در پایه اول در سامانه ثبت شده‌اند و با نهائی شدن ثبت‌نام، آمار دقیق دانش‌آموزان پایه اول مشخص می‌شود.

۶ پروژه نوسازی در حال ساخت

مدیر آموزش و پرورش منطقه کهریزک تاکید داشت: در سال جدید شورای آموزش‌ و پرورش منطقه کهریزک مصوبه بسیار خوبی داشت با این مضمون که با در نظر گرفتن تراکم  ۳۶ محصل چنانچه تعداد اتباع افزایش یابد، می‌بایست در مدارس همجوار منطقه حضور پیدا کنند.

اصفهانی افزود: البته با حضور بیش از ۳۶ دانش‌آموز ایرانی در یک کلاس، ناچار به ثبت‌نام هستیم و نتوانستیم این مصوبه را در مدارسی همچون اشرف‌السادات میری در مسکن مهر کهریزک یا تقی‌زاده در شهرک پیام کهریزک و یا برخی از مدارس باقرشهر اجرایی کنیم، چرا که تراکم دانش‌آموز ایرانی بالا بوده است.

وی مطرح کرد: امسال دو مدرسه مهرنگار در باقرشهر و سیدالکریم (ع) در کهریزک افتتاح شد و در حال حاضر مدرسه ۱۲ کلاسه موجانی در دست احداث بوده و مدرسه ۹ کلاسه دیگری همجوار مدرسه سیدالکریم در حال ساخت است که طی تفاهم‌نامه‌ای با پالایشگاه به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر آموزش و پرورش منطقه کهریزک ادامه داد: همچنین مدارسی در روستا درسن‌آباد و دوتویه در حال ساخت است که پروژه روستای درسن‌آباد ۸۰ درصد پیشرفت داشته و مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و مدرسه دوتویه در سال تحصیلی جدید به بهره‌برداری خواهد رسید.

اصفهانی گفت: در هفته پیش‌ رو مدرسه دخترانه شهدای پالایشگاه نفت در روستای گلحصار افتتاح می‌شود، دانش‌آموزان برای دو شیفت در این مدرسه ثبت‌نام  و در حال حاضر در مدرسه همجوار تحصیل می‌کنند و پس از افتتاح به مدرسه جدید منتقل خواهند شد.

وی عنوان کرد: البته پروژه احداث مدرسه اباالفضل‌العباس در روستای گلحصار با آورده ۵ میلیارد تومانی مادر بزرگوار شهید زارع آغاز شده و بخش دیگر هزینه که حدود ۹ میلیارد تومان است، توسط سازمان نوسازی مدارس تأمین خواهد شد و امید است در سال تحصیلی جدید در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

با کمبود معلم روبرو نیستیم

مدیر آموزش و پرورش منطقه کهریزک بیان داشت: با توجه به تدابیر دولت سیزدهم، سازمان آموزش و پرورش و امور استخدامی تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر استخدام نیروی مورد نیاز از طریق آزمون ورودی اتخاذ کردند و گزینش‌ها، مصاحبه‌ها و کانون‌های ارزیابی مورد توجه قرار گرفتند و معلمان جدید وارد عرصه کار شدند و در سال کنونی برخلاف سال گذشته با مشکل نیرو روبه‌رو نیستیم.

اصفهانی ادامه داد: در موضوع ساماندهی، همکاران بنده و معاونین، کارشناسان و مسئولان در آموزش و پرورش بسیار تلاش نمودند تا کلاس‌های مورد نیاز را از مناطق همجوار به صورت حق‌التدریس و از بازنشستگان و همکاران بومی منطقه استفاده شود و ما در ابتدای مهر کلاس بدون معلم نداشته‌ایم.

وی با اشاره به ارسال نامه‌ای از سوی آتش‌نشانی مبنی بر نا‌امنی برخی مدارس، خاطرنشان کرد: ما این موضوع را درک می‌کنیم اما باتوجه به اینکه فضایی به منظور انتقال دانش‌آموزان در طول مدت تخریب و نوسازی مدارس نداریم، امکان ایمن‌سازی فراهم نیست مگر اینکه زمین‌هایی با کاربری آموزشی در فضاهای مطلوبی که با تراکم دانش‌آموزی روبرو هستیم مانند شهرک‌‌های احمدوند و امیرکبیر و یا اطراف میدان فاتحی در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

هیئت امنایی شدن مدارس، اقدامی ارزشمند

مدیر آموزش و پرورش منطقه کهریزک افزود: در سال کنونی توانستیم مرکز مشاوره منتظران منجی در زمین مدرسه نرجس، مدرسه هیئت امنایی دخترانه مطهره در فضای زیرزمین مدرسه بانک صادرات و مدرسه هیئت امنایی علی ابن ابی طالب(ع) در خیابان عیسوند را افتتاح کنیم.

اصفهانی اظهار داشت: یکی از اقدامات ارزشمندی که به همت شورای آموزش و پرورش در سال گذشته انجام شد، هیئت امنایی شدن مدارس مهرنگار و جوادالائمه (ع)، گلشنی و شهدای بانک صادرات بود.

وی ادامه داد: به واسطه کلاس‌های فوق برنامه و هزینه‌ای که از دانش‌آموزان دریافت می‌شود، مدارس یاد شده رونق خوبی یافته و به ویژه دانش‌آموزان هنرستان‌های گلشنی و شهدای بانک صادرات از امکانات کارگاه بهره‌مند می‌شوند.

مدیر آموزش و پرورش منطقه کهریزک گفت: امسال مرکز حرکات اصلاحی و جامع تنو را در خیابان ۳۰ متری راه‌اندازی کردیم که پایلوت استان بوده و مناطق اطراف هم به اینجا می‌آیند.

بیشتر مدارس کهریزک نوساز هستند

مهدی فدوی مدیر طرح و نظارت اداره کل نوسازی مدارس استان تهران در پاسخ به این سوال که چند درصد از مدارس منطقه کهریزک نیازمند تخلیه و بازسازی و چند درصد نیازمند تعمیر و مقاوم‌سازی هستند، بیان کرد: بررسی دقیقی در این خصوص صورت نگرفته ولی بیشتر مدارس کهریزک زیر ۱۰ سال قدمت ساخت داشته و نوساز هستند.

فدوی در مورد پروژه‌های نوسازی گفت: ۶ باب مدرسه در دست ساخت داریم که یکی از مدارس به نام لروند تحویل داده شده و دیگری شهدای پالایشگاه در نیمه اول مهر تحویل می‌شود.

وی افزود: سه باب مدرسه در ابتدای روند اجرایی است و به مهر سال بعد می رسند و مدرسه پورنوحی ششمین مدرسه است که درصورت ابلاغ اعتبارات امکان بهره‌برداری در پایان مهر‌ماه را دارد.

مدیر طرح و نظارت اداره کل نوسازی مدارس استان تهران در تکمیل سخنان خود اظهار داشت: تعهدات خیرین در مدرسه شهدای پالایشگاه نفت ۱۰۰ درصد، چهار مدرسه حدود ۲۰ درصد و آخرین مدرسه نیز ۴۰ درصد است.

گفتنی است، به‌طور کلی منطقه کهریزک در جنوب شهرستان ری با وجود چالش‌ سال‌های اخیر مبنی بر افزایش جمعیت اتباع، در سال تحصیلی جدید وضعیت مناسبی از نظر فضاهای آموزشی، تعداد کلاس و معلمان داشته و کمبود چشم‌گیری در این حوزه حس نمی‌شود.

انتهای خبر/*

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از