حالت تاریک
یکشنبه, 08 مهر 1403
آغاز سال تحصیلی ۷۰۰ کودک کار ری
گزارش «تهران نیوز» از یک جشن متفاوت؛

آغاز سال تحصیلی ۷۰۰ کودک کار ری

امروز و با برگزاری جشن آغاز سال تحصیلی مراکز پویاشهر منطقه ۲۰ تهران، ۷۰۰ کودک کار و خیابان مهیای حضور در مدارس شده و با برپایی جشنی پرشور به استقبال ماه مهر و کلاس و مدرسه رفتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، با آمدن فصل هزار رنگ پائیز و نواخته شدن زنگ مدارس، سال تحصیلی جدید آغاز و خیابان‌ها بار دیگر پر شده از دانش‌آموزانی که به همراه خانواده‌ها یا هم‌کلاسی‌هایشان راهی مدرسه می‌شوند.

اینک و با گذر از فصل گرم تابستان و پایان یافتن اوقات فراغت دانش‌آموزان، با خرید لباس، لوازم‌ نوشتار و کیف و کفش سال تحصیلی جدیدی را آغاز کرده‌ و بار دیگر به خانه‌های دومشان یعنی مدرسه قدم می‌گذارند، تا در کنار معلم‌ها و هم‌کلاسی‌های جدید به تحصیل علم بپردازند.

امروز و در طلیعه سال تحصیلی، برنامه‌ای کمی متفاوت‌تر اما با شور و هیجان وصف‌ناپذیری برای شروع روزهای درس و مدرسه تعدادی از دانش‌آموزان آغاز شد، کودکانی که در کنار کار و کمک به اقتصاد و معیشت خانواده، قرار است به مدرسه بروند و در کنار دیگر دانش‌آموزان به تحصیل علم و دانش بپردازند.

امروز در حالی در جشن آغاز سال تحصیلی کودکان کار منطقه ۲۰ شهرداری تهران حضور یافتم که در عمق چهره‌های شاد و معصوم این زنان و مردان کوچک، باور توانستن و امید به فردایی بهتر موج می‌زد.

کودکانی که اگرچه بر خلاف هم‌سن و سال‌هایشان این تابستان گرم را نه به تفریح و بازی و سرگرمی که به کار و تلاش و امر معاش گذرانده‌اند، اما شوق حضوری دیگر در کلاس درس و مدرسه در چشم‌های قشنگشان موج می‌زد.

تحصیل کودکان کار در ۳۹ مرکز پویاشهر

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: مجموعه شهرداری تهران ۳۹ مرکز پویاشهر ویژه تحصیل کودکان کار و خیابان دارد و زمینه تحصیل دانش‌آموزان در این مراکز را فراهم می‌کند.

سید محمد نقیب با اشاره به اینکه بالغ بر ۷ هزار کودک کار و خیابان از حمایت‌های تحصیلی شهرداری تهران بهره‌مند می‌شوند، بیان کرد: در سال جاری ۲ هزار نفر از این کودکان تحت سنجش سلامت روان قرار گرفته‌اند.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: همچنین علاوه بر سنجش استعدادیابی تحصیلی دو کودک کار و خیابان، با آغاز سال تحصیلی جدید بیش از ۵ هزار بسته آموزشی بین دانش‌آموزانی که در مدارس پویاشهر تحصیل می‌کنند، توزیع شده است.

سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از برگزاری جشن شروع سال تحصیلی در مدارس پویاشهر در مناطق ۲۲گانه تهران خبر و ادامه داد: در سال تحصیلی جدید بیش از ۵۰ درصد کودکان کار مشغول به تحصیل در مدارس پویاشهر را دانش‌آموزان اتباع تشکیل می‌دهند .

نقیب تأکید کرد: به دنبال آن هستیم بستری فراهم کنیم که این کودکان در کنار کار و فعالیت، از تحصیل بازنمانده و امکان حضور آن‌ها در مدارس در کنار دیگر دانش‌آموزان فراهم شود.

تحصیل ۷۰۰ کودک کار در مراکز پویاشهر منطقه ۲۰

رئیس اداره امور آسیب‌های اجتماعی شهرداری منطقه ۲۰ تهران گفت: دو مرکز پویاشهر ایلیا و فرشتگان کار مختص تحصیل کودکان کار و خیابان در منطقه ۲۰ فعال است و ۷۰۰ دانش‌آموز در آنها به تحصیل می‌پردازند.

رضا باقری با اشاره به برگزاری جشن آغاز سال تحصیلی مراکز پویاشهر منطقه ۲۰ تهران با حضور کودکان کار، خاطرنشان کرد: با شروع سال تحصیلی، ۵۰۰ بسته شامل لوازم کامل تحصیل به این دانش‌آموزان اهداء می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: در طول سال و علاوه بر تحصیل، تعلیم، آموزش و تربیت کودکان کار، برنامه‌های فرهنگی، تفریحی و مذهبی نیز برای آنان برگزار می‌شود.

رئیس اداره امور آسیب‌های اجتماعی شهرداری منطقه ۲۰ تهران تصریح کرد: برگزاری جشن روز دختر و اهداء اقلام فرهنگی، چادر و جانماز به دختران، جشن عید نوروز، اجرای برنامه‌های مذهبی و فرهنگی در ایام ماه مبارک رمضان و برپایی جشن یلدا با حضور هزار نفر از کودکان کار مناطق ۲۲گانه تهران به میزبانی شهرداری منطقه‌ ۲۰ تهران از جمله برنامه‌های برگزار شده برای کودکان است.

۸۰ درصد کودکان کار ری اتباع بیگانه هستند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری گفت: ساماندهی کودکان کار و خیابانی یکی از موضوعات مورد توجه و دارای اولویت دولتمردان، سازمان‌های مسئول و بهزیستی است که می‌بایست با همکاری این نهادها اقدامات مؤثری در این راستا انجام شود.

داود خادم اظهار کرد: ۸۰ درصد کودکان کار این شهرستان اتباع بیگانه و مابقی نیز کودکان کار ایرانی هستند که جلساتی در خصوص ساماندهی آنان برگزار شده است.

وی ادامه داد: اتباع ساماندهی‌شده‌ و دارای مجوز قانونی از خدمات آموزشی، مددکاری، روان‌شناختی و سایر خدمات دولت و اداره بهزیستی بهره‌مند می‌شوند، اما کودکان ساماندهی نشده از این خدمات محروم بوده و مشمول حقوق شهروندی نیستند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ری تصریح کرد: با هماهنگی دادستانی و نیروی انتظامی تصمیمات لازم به منظور ساماندهی آن دسته از اتباعی که مجوزهای قانونی لازم را ندارند، اخذ می‌شود.

خادم اظهار کرد: به مردم خیر و نوع‌دوست پیشنهاد می‌شود حمایت‌های خود به منظور کمک به کودکان کار مستقر در معابر عمومی و کارگاه‌ها را به طور مستقیم در اختیار سازمان‌های حمایتی قرار دهند، تا از این طریق گام‌های مؤثرتری در راستای ساماندهی این کودکان برداشته شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با حمایت‌ سازمان‌های مسئول و یاری مردم، شرایطی فراهم شود که دیگر هیچ کودک کاری در کشور نداشته باشیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از