کد خبر 40528
۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶

امام جمعه خیرآباد گفت: ایران باید بتواند ایران اقتصادی شود و اگر بتوانیم حماسه سیاسی را محقق کنیم این بهترین امر به معروف است و معروفات ما هم دفاع از ولایت فقیه است.

به گزارش سرویس فرهنگی آفتاب ری، حجت الاسلام جواد طاهری در گفتگو با خبرنگار ورامین ما اظهار داشت: حادثه عاشورا ابعاد گسترده ای دارد یعنی فقط عشق ورزی به امام حسین (ع) نیست، بلکه مباحث عقلانی در این قضیه وجود دارد؛ که همین هم خود باعث می‌شود که هرچه جوان به سمت محرم و عاشورا می‌رود تشنه تر شود. امام جمعه خیرآباد ادامه داد: ما روحیه جهادی داریم و بیداریم و اگر الان خاموشیم به صلاح است که جامعه در آرامش باشد و الا ما در این یازده ماه همان جوانانی هستیم که در محرمیم و ساعتها به سر و سینه می‌زنیم که ارادت خود را نشان دهیم. حجت السلام طاهری خاطر نشان کرد: البته یکی دیگر از دلایل چشم انتظاری جوانان نیز به علت کوتاهی ماست که نتوانستیم سوالات آن‌ها را پاسخگو باشیم، در واقع باید کل سال را مطالعه کنیم تا بتوانیم عصاره آن را در محرم یعنی زمانی که دل‌ها و عقل‌ها آمادگی آن را دارند ارائه دهیم. امام جمعه خیرآباد در پاسخ به این سوال که چرا امام حسین بعد از این‌همه سال هنوز زنده است؟ نیز گفت: عمق هر کاری به آن ارزش می‌دهد، کل عمر مبارک امام حسین (ع) ۵۸ سال می‌باشد که همه آن خلاصه می‌شود در ۸ روز، یعنی از دوم محرم تا عاشورا، که امام در این ۸ روز نشان می‌دهند انسانی که قرآن و اسلام می‌خواهد، در اوج ناجوانمردی‌ها جوانمردانه عمل می‌کند و حتی جنگ را شروع نمی‌کند، حتی یک قطره آب از دشمن تلف نمی‌کند، این انسان است. اسرای کربلا سنگ تمام گذاشتند و همین دلیلی شد برای زنده ماندن و باقی بودن حادثه کربلا این مرید امام حسین (ع) خاطر نشان کرد: علت دیگر این است که، شهادت اینگونه ایشان باعث شد محبتی در دل‌ها بنشید و عرفا تعبیر دیگری دارند که چون اباعبدالله الحسین (ع) تمام هستی خود را فدای خدا کرد خدا هم اینگونه پاداش داد، پیامبر خدا (ص) می‌فرمایند: «”ان للحسین فی قلوب المومنین حرارت لن تبرد ابدا”، خدا نسبت به امام حسین (ع) در دل مومنین حرارتی قرار داده که که هرگز سرد نمی‌شود» حال یا به شکرانه این کار و یا اثر آن است. حجت الاسلام طاهری اذعان کرد: علت دیگر هم این است که خود اسرا سنگ تمام گذاشتند و اگر اسرا پیام کربلا را نمی‌رساندند و بعد هم از ایشان هم ائمه به این مسئله نمی‌پرداحتند و اگر سکوت می‌کردند چیزی از آن باقی نمی‌ماند، چنانکه بسیاری از پیامبران را به شهادت رساندند اما اکنون اثری از آن باقی نمانده است. جوانان هم کاری را دوست دارند که برای خدا باشد و عمق داشته باشد. امام جمعه خیرآباد ضمن اشاره به اینکه حرکت امام حسین (ع) برای خودشان نبود خاطر نشان کرد: مهم‌ترین رازی که شهید مطهری از آن به عنوان تقدس این مسئله یاد می‌کند این است که این حرکت خالص و صد در صد برای خدا بود، از اینگونه حرکت‌ها خیلی‌ها کردند اما برای چون خود بود اثری هم دربر نداشت؛ که از نمونه آن می‌توان به جنگ‌های نادر شاه اشاره کرد که گاهاً برای جنگ دوماه کفش‌های خود را در نیاورد امام به محض اینکه احساس کرد پسرش ممکن است جای او را بگیرد او را کور کرد. وی ادامه داد: اما امام حسین (ع) با همه این جنایت‌ها که بر آن‌ها وارد می‌شود، سر به سجده می‌گذارند و می‌گویند “رضا بقضائک، تسلیم لامرک، لا معبود سواک” یعنی چون برای تو بوده من راضی هستم؛ که همین دلیلی است برای اینکه جوانان نیز آن‌ها را قبول کنند زیرا جوانان هم کاری را دوست دارند که برای خدا باشد و عمق داشته باشد. حجت الاسلام طاهری خاطر نشان کرد: البته در حاشیه همه این مطالب باید این را نیز در نظر داشته باشیم که حوائجی که به خاطر امام حسین (ع) برآورده می‌شود، دل‌ها را متمایل به ایشان می‌کند. در گریه های محرم جوان‌ها تصمیم‌های بزرگ می‌گیرند. این خطیب نماز جمعه در پاسخ به این سوال خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ورامین ما که چرا امام خمینی فرمودند؛ این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، گفت: یک شبهه ای را در رابطه با محرم مطرح کرده بودند که گریه نشانه ضعف است، چرا گریه می‌کنید!؟ جای امام حسین (ع) که خوب است بنابر این باید جشن بگیرید که در جواب باید گفت، گریه انواع مختلفی دارد، گریه عاطفی، گریه سیاسی، گریه ضعف و… وی ادامه داد: حال اگر گریه ما نشانه ضعف ماست، چرا دشمن اینقدر از آن می‌ترسد؟ این گریه از یک طرف گریه عشق و از طرف دیگر گریه سیاسی است، یعنی “لایبایع مثل یزید” و گریه ای است که در آن شجاعت و حماسه است، در همین گریه‌ها جوانان تصمیمات بزرگ می‌گیرند. حجت السلام طاهری با اشاره به صحبت‌های سیاستمداران اسرائیلی گفت: سیاستمداران بزرگ رژیم اشغالگر قدس می‌گفتند در عراق یازده ماه روی جوانان از ترویج مشروبات و فساد گرفته تا سایر موارد به صورت شبانه روزی کار کردیم، اما یک ماه محرم آمد و هر کاری کرده بودیم را از بین برد، به همین دلیل باید محرم را از شیعه بگیریم چرا که نقطه قوت شیعه است. این خطیب نماز جمعه اذعان کرد: امام خمینی (ره) می‌گفت، با همین گریه‌ها انقلاب کردیم و انقلاب را به پیروزی رساندیم این جمله هم پاسخ به همین شبهه است. وی با اشاره به سخنانی از شهید مطهری گفت: این شهید بزرگوار می‌گفت، هر مکتبی که از جانب مردم هم حمایت قلبی بشود و هم حمایت عقلی، این مکتب پیروز و جهانی خواهد شد چون هر دو پشتوانه را دارد و دشمنان خواستند پشتوانه قلبی را بگیرند که امام اجازه نداد. انقلاب ما محصول محرم است. حجت الاسلام طاهری در پاسخ به این سوال که در حال حاظر مشاهده می‌شود که فرهنگ حسینی در تمام جهان توسعه پیدا کرده، آیا می‌توان گفت انقلاب ما شکل گرفته تا محرم و صفر رونق پیدا کند گفت: انقلاب خودش محصول محرم است و درست است که همین انقلابی که به برکت محرم به وجود آمده پایگاهی شده برای توسعه فرهنگ عاشورا، ولی اینکه بگوییم این عزاداری‌ها محصول انقلاب است درست نیست. وی ادامه داد: عزاداری‌ها برای امام حسین (ع) و یاران باوفایشان از قدیم بوده است، که پشتوانه همه این عزاداری‌ها روایات و قرآن بوده است، و این را نیز باید در نظر بگیریم که فرهنگی که پشتوانه آن قرآن و سنت نباشد نمی‌تواند اینقدر شاخه پیدا کند، مگر اینکه شیطانی باشد و شیطان برای او ظاهرسازی کند. خبرنگار پایگاه خبری ورامین ما پرسید، گاهی گفته می‌شود کل جریان عاشورا در یک روز اتفاق افتاده است اما وعاظ برای اینکه مجلس گرمی داشته باشند به آن پر و بال می‌دهند، آیا این گونه صحبت‌ها صحت دارد؟ که حجت الاسلام طاهری در پاسخ گفت: اینکه برخی بگویند دیگران به عاشورا بال و پر دادند این غلط است. عده‌ای به خاطر جهلشان است که می‌خواهند چیزی به محرم اضافه کنند که خود محرم آن را کنار می‌زند. وی ادامه داد: قبول داریم تحریفاتی می‌شود، اما اینکه پر و بال اضافه به این ماجرا داده می‌شود کذب است زیرا حادثه کربلا از زوایای گوناگون قابل تبیین شدن است. حجت الاسلام طاهری ضمن بیان اینکه حادثه کربلا عصاره اسلام است اذعان کرد: عاشورا گسترده است و در واقع بی‌نیاز است به این اضافات، حال عده‌ای به خاطر جهلشان است که می‌خواهند چیزی به آن اضافه کنند که خود محرم آن را کنار می‌زند، در محرم جوانان بیدار و منطقی وجود دارند که نخواهند گذاشت تحریفات به جا بماند. امام جمعه خیرآباد ضمن اشاره به اینکه محرم دارای ظرفیت بالایی است تصریح کرد: محرم به دلیل ظرفیت بسیار گسترده‌اش است که به این اندازه گسترده شده است و جا دارد که هر حرکت اباعبدالله را از ابعاد گوناگون بررسی کرد، مثلا در مسئله نظامی یک متخصص بیاید بگوید چگونه تعدادی اندک که قصد جنگ هم نداشتند و با زن و بچه آمده بودند، و در اصل برای تبلیغ آمده بودند و حتی در میدان جنگ هم نصیحت می‌کردند توانستند یک صبح تا غروب در مقابل چند هزار نفر مقاومت کنند!؟ چه شد که این‌ها حذف نشدند و در عوض طرف مقابل حذف شد!؟ قضیه کندن خندق‌ها چه بود؟ چه حرکت نظامی انجام شد؟ وی ادامه داد: البته مداحانی هستند که از مقاتل مطلع نیستند اما اگر بخواهند روضه‌هایی جانسوز و واقعی را بخوانند تا مستمعان از آن‌ها استفاده بیشتری کنند باید مقاتل را بخوانند تا با واقعیت‌ها آشناییت بیشتری را پیدا کنند. خداوند ما را به ائمه وابسته کرده تا زودتر شبیه آن‌ها شویم. از حجت الاسلام طاهری پرسیدیم که وهابیت می‌گویند شیعیان مشرک هستند، چرا که حوائج خود را از ائمه اطهار درخواست می‌کنند و این شرک است، چه پاسخی می‌توان به آن‌ها داد؟ که در پاسخ نیز گفت: ما ائمه را خدا نمی‌دانیم بلکه آن‌ها را واسطه می‌دانیم. وی ادامه داد: ما می‌گوییم خدایا به آبروی این عزیزان به ما کمک کن و یا اینکه می‌گوییم خدا به این‌ها قدرتی داده و ما را به آن‌ها ارجاع داده، در عالم ماده هم این مسائل وجود دارد، به این صورت که من شما را خدا نمی‌دانم بلکه می‌دانم خدا به شما توانایی‌هایی داده که می‌توانید به من کمک کنید، و می‌دانم که این قدرت متعلق به خود شما نیست بلکه از جانب خداست، پس این شرک نیست، بلکه صرفاً از غیر خدا خواستن شرک است چون همه از غیر خدا کمک می‌گیریم. امام جمعه خیرآباد اذعان کرد: خداوند چرا اهل بیت را واسطه قرار داده؟ چون ما به اهل بیت نیاز داریم و آن‌ها انسان کامل شدند، پس می‌توان اهل بیت را دید و نمونه قرار داد، ما باید نمونه عملی قرآن را می‌دیدیم، قرآن انسان را توضیح داده اما ائمه انسان کامل را نشان دادند، خدا می‌خواهد ما هم‌شکل معصومین شویم برای همین ما را به آن‌ها وابسته کرده که زودتر شکل آن‌ها شویم و به تکامل برسیم، نکته دیگر اینکه ما در تشهد نماز می‌گوییم: اشهد ان محمد عبده و رسوله، ما پیامبر را اول عبد خدا می‌دانیم و سپس رسول خدا. فقط صهیونیست‌ها هستند که از آنان حمایت می‌کنند. این اسیر گروه وهابی تصریح کرد: ما می‌خواهیم بگوییم کار آن‌ها اشتباه است، آن‌ها می‌گویند شما مشرکید و بدون حکم هم اقدام به قتل می‌کنند، اگر فرض ما اشتباه می‌کنیم، بیایند بگویند اشتباه می‌کنید، چرا تهمت شرک به ما می‌زنند؟ چرا فوری حکم اعدام صادر می‌کنند؟ چرا عملیات انتحاری انجام می‌دهند و از این گذشته به آن فردی هم که این عملیات را انجام داده امتیاز ویژه می‌دهند؟ وی ادامه داد: آن‌ها کلید بهشت را فقط به کسانی می‌دهند که عملیات انتحاری انجام دهند، استثنائا به شیعیانی که سنی شوند نیز کلید بهشت می‌دهند و به من هم می‌گفتند شما روحانی هستی اگر مسلمان (سنی) شوی کلید بهشت را به تو می‌دهیم! و این خلاف شرع است، لذا اگر مردم، چه شیعه و چه سنی با وهابیت آشنا شوند آن‌ها را طرد می‌کنند، فقط صهیونیست‌ها هستند که از آنان حمایت می‌کنند. امام در داخل شاه را مورد هدف قرار داده و در خارج هم آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانست. حجت الاسلام طاهری در پاسخ به این سوال که آیا عاشورا جنبه سیاسی هم دارد؟ گفت: امر به معروف و نهی از منکر از اصول حرکت اباعبدالله است، خود ایشان می‌فرمایند: “مثلی لایبایع مثل یزید”، اگر مثل یزید سر کار باشد علی الاسلام والسلام، با یزید هیچ کاری پیش نمی‌رود، خب معلوم است یکی از منکرات اصلی وجود یزید در راس حکومت است. وی ضمن اشاره به دیدگاه های مختلف در نوع کنترل حکومت در زمان قبل از انقلاب گفت: آقای منتظری می‌گفت باید بهائیت برداشته شود، یکی دیگر می‌گفت باید انجمن حجتیه برداشته شود امام هیچکدام تیز بینی امام را نداشتند، زیرا امام خمینی (ره) می‌گفت باید شاه برداشته شود؛ امام در داخل شاه را مورد هدف قرار می‌دهد و در خارج هم آمریکا را شیطان بزرگ می‌داند. امام جمعه خیرآباد با مقایسه انقلاب اسلامی ایران با قیام امام حسین (ه) گفت: امام حسین (ع) تمام منکرات را در یزید می‌بیند، پس باید یزید نابود شود، اما چطور؟ حرکت امام حسین (ع) یک اعتراض بود بر علیه یزید، یک اعتراض اسلامی که در آن به کسی ظلم نشود و روشنگرانه باشد، امام حسین (ع) به همه اعلام می‌کند من دارم قیام می‌کنم و هدفم هم یزید است و به هر قبیله ای هم می‌رسد اعلام می‌کند، از سوی دیگر نیز می‌بینیم که امام خمینی (ره) نیز هدف از قیام خود را از بین بردن شاه پهلوی می‌داند که از این طریق نظام سلطه را از بین می‌رود. در حال حاضر بهترین معروف تحقق حماسه سیاسی است. حجت الاسلام طاهری در پاسخ به این سوال که آیا سیاسیت امام در روز عاشورا باید امروز هم اجرا شود یا آن برای آن زمان بوده و اکنون سیاست دیگر لازم است؟ گفت: امام حسین (ع) در مکه یا مدینه هم بودند شهید می‌شدند، در کوه‌ها هم پناه می‌گرفتند باز هم به شهادت می‌رسیدند، چون هدفشان اصلاح جامعه بود و این با برنامه های حکومت سازگار نبود، امام شهادتشان را طوری رقم زدند که دشمن را نابود کردند اما اکنون چگونه می‌توان دشمن را نابود کرد. وی ادامه داد: ما اکنون پایگاه داریم و باید کشورهای دیگر را توجیه کنیم که از درون خود بجوشند و اسلام را بپذیرند، و بدانند که ممکن است اگر مقابله کنند تبعاتی برای آن‌ها داشته باشد، حرکتهای روشنگرانه امام حسین (ع) الان هم قابل اجراست اما مدل آن ممکن است متفاوت باشد. امام جمعه خیرآباد خاطر نشان کرد: ما باید معترض و بیدار بوده و بصیرت داشته باشیم و بصیرت هم بدهیم، اما در ایران بهترین کاری که باید انجام داد این است که کشور ما به عنوان یک نمونه معرفی شود، برای همین هم ایران باید بتواند ایران اقتصادی شود و اگر بتوانیم حماسه اقتصادی را محقق کنیم این بهترین امر به معروف است و معروفات ما هم دفاع از ولایت فقیه است و محقق کردن شعارهای آن. وی ادامه داد: اگر در حوزه اقتصاد و البته فرهنگ موفق شویم خود به خود تبدیل به الگویی می‌شویم که به تبع آن در جهان منتشر می‌شود، الان نیازی نیست که قمه برداریم و به سر خود بزنیم، الان برای معرفی اسلام باید حرکت اقتصادی مستقل را داشته باشیم و سبک زندگی اسلامی را محقق کنیم، منتهی برای این کار نیاز به روحیه جهادی داریم.

انتهای پیام/م

کد خبر 40528

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

تبلیغات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =