کد خبر 4027
۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۸

یک مجری چادری به خاطر برنامه و با توجیه جذب مخاطب چادرش را جلوی دوربین بردارد. اینجا رسانه اسلامی است اگر صرفا جذب مخاطب مطرح باشد که خیلی کارها می شود انجام داد!

منصوره صامتی یکی از موفق مجری های رسانه ملی است که در سال های حضورش در صدا و سیما حوزه های مختلف برنامه سازی، نویسندگی، گویندگی، ترجمه و اجرا را تجربه کرده، او اگرچه در قالب برنامه های تلویزیونی همچون «مرزهای سیاست»، «خونه من خونه تو»، «منتظران خورشید»، «شوق یاران»، «پندار»، «سیمای خانواده»، «باغ کاغذی»، «پنج راه سیاست»، «کارگاه خلاقیت»، «صبح بخیر ایران» و... خوش درخشیده در حال حاضر مخاطبانش بیشتر صدای او را از رادیو و در قالب برنامه های چالشی و جنجال برانگیز همچون «انقلاب رژلب در سینمای ایران»و گفتگوهای روز دوشنبه میشنوند.

آنچه در ادامه میخوانید گفتگوی این برنامه ساز رسانه ملی با یک روزنامه است.

عموما مجریان در سیما منویات تهیه کننده را منعکس می کنند و در حال حاضر مجری مستقل همانند گذشته نداریم، چرا؟ تا حدودی با نظر شما موافقم. ابتدا یک نکته را یادآوری کنم، یک برنامه ماحصل تلاش یک گروه و مجری نماینده گروه و ویترین برنامه است و چگونگی تعامل گروه با مجری و بالعکس در اجرا و خروجی برنامه تاثیرگذار است، پس این دو را از هم جدا نبینیم. اما در نگاه کلان سیستمی نکته مهم تر احساس عدم امنیت شغلی است. هنگامی که تنها با یک تلفن و حتی بدون نامه ای مکتوب یا ادله کافی با اعمال سلیقه فرد یا جریان سیاسی خاص مجری ممنوع التصویر می شود، در این فضا نمی شود توقع مجری مستقل داشت، نمی شود توقع برنامه ساز مستقل داشت. اما در برنامه های شما که موضوعات بسیار چالشی را برای اولین بار در رسانه مطرح کرده عدم استقلال احساس نمی شود بلکه جسارت خاصی در پرداختن به دغدغه های نظام و رهبری داشته اید. امیدوارم همینگونه که فرمودید باشد. بنده این را مدیون فضای بسیار مناسب رادیو هستم که مدیران سازمان در ایجاد آن سهم قابل توجهی داشته اند البته ویژگی های شخصیتی ام نیز بی تاثیر نیست! لطفا منظورتان را از ویژگی های شخصیتی صریح مطرح کنید. به عقیده بنده خود انسان به تنهایی یک رسانه است، حال این رسانه به عنوان یک برنامه ساز یا مجری در جمع با عصر ارتباطات و رسانه های جمعی به یک ابررسانه تبدیل می شود که جدای از جهان بینی و ایدئولوژی خویش نیست یعنی برنامه سازی که به شاخص های جامعه مهدوی می اندیشد برنامه ای متفاوت از برنامه سازی که تنها به انتفاع مالی می اندیشد خواهد ساخت. فردی که امروز در رسانه نظام اسلامی حضور دارد باید حکیم باشد بدین معنا که به حوزه های مختلف دینی، سیاسی، اجتماعی، روانشناسی و حتی ادبی آگاه باشد و مسائل بین المللی را رصد کند، البته بنده با نوعی از متخصص شدن که این روزها مد شده بسیار مخالفم، با مدرک نمی شود حکیم شد! ابتدا باید متعهد به ارزش ها بود چنانکه شما با صرف 4 سال می توانید اصطلاحا متخصص تربیت کنید اما تعهد ریشه ای است به این راحتی ایجاد نمی شود، چه بسا افراد متعهدی که خدمت کردند و افراد متخصصی که خیانت. وقتی به آنچه می گویی ایمان داری جسارت ورود به چالش ها را هم خواهی داشت، یک مثال می زنم تفاوت مجری و بازیگر در این است که مجری موفق باید تا می تواند خودش باشد و بازیگر موفق تا می تواند خودش نباشد. تصور کنید بانوی مجری که می خواهد از حجاب سخن بگوید وقتی فلسفه حجاب در چارچوب بایدها و نباید های اندیشه ای او به درستی تعریف نشده چگونه می تواند وارد حوزه های چالشی موضوع حجاب شود؟ ذات نایافته از هستی بخش/ کی تواند که شود هستی بخش! اینجاست که می گوید ولی اثر نمی بخشد. اما خانم صامتی! در سال های اخیر شاهد ورود مجری- بازیگران در سیما بودیم که مخاطب زیادی را جذب کرده است. البته جذب مخاطب به چه قیمتی؟! هیچگاه با این واژه ارتباط نگرفتم، وقتی می گوییم مجری از یک شخصیت حقیقی صحبت می کنیم و این با بازیگری سنخیت ندارد اما به هر حال برخی به واسطه همین واژه سازی ها آمدند و سال های سال تصویرشان پخش شد و سبکی از اجرای سخیف و لمپن را ارائه کردند حتی به جایگاه رسانه هم آسیب زدند و بعد هم رفتند آنسوی آب ها! یعنی میان مجریان سازمان شایسته سالاری نیست؟ تا ویژگی های شایستگی چه باشد؟! مدیر، برنامه ساز و مجری در رسانه اسلامی مسئولیت خطیری برعهده دارند بویژه آنکه رسانه ما دولتی است و خود بارها شاهد بودم که مخاطب ایراد و اشکال برنامه ها را متوجه رهبری می داند و این بی انصافی است، در صورتی که خود رهبری هم صراحتا فرمودند به رسانه انتقاد دارند. البته نباید تلاش های بسیار خوبی که انجام شده را نادیده گرفت و اغراق نیست اگر بگویم رسانه ما پاک ترین رسانه جهان است ولی تا رسانه تراز جامعه مهدوی فرسنگ ها فاصله داریم اما درباره انتخاب مجریان، معضلی به نام تهیه کنندگان رابطه مند که با رانت وارد سیما می شوند وجود دارد تا جایی که بسیاری از تهیه کنندگانی که تحصیلات مرتبط دارند و هم اکنون می توانم از ایشان نام ببرم بیکار هستند و گاهی چند برنامه مهم و ویژه یک شبکه را تنها و تنها یک تهیه کننده ولی با نام های مختلف انجام می دهد! خب حالاشما از تهیه کننده ای که در واقع جای دیگران را غصب کرده توقع دارید چه مجری با چه ویژگی جذب کند؟ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل... با این اوصاف حضور برخی مجریان بانو که در قاب تصویر با چادر ظاهر می شوند و بیرون از سازمان با ظاهری غیرمتعارف یا حتی آرایش برخی مجریان مرد توجیه پذیر است؟ اگر منظور شما را به درستی فهم کرده باشم باید بگویم به همان اندازه هم ناپسند است که یک مجری چادری به خاطر برنامه و با توجیه جذب مخاطب چادرش را جلوی دوربین بردارد. اینجا رسانه اسلامی است اگر صرفا جذب مخاطب مطرح باشد که خیلی کارها می شود انجام داد! بحث گریم هم مربوط به عدم استفاده از گریمورهای معتقد و متخصص است. حالاکه گفت وگو به اینجا رسید می توان گفت اشکال به مدیران سازمان وارد است؟ به عقیده بنده مدیران ارشد رسانه نسبت به ارزش های نظام و مطالبات رهبری کاملاآگاه و متعهد هستند اما درباره مدیران اجرایی و برخی مدیران میانی جای بحث است. برخی گروه ها به صورت خزنده در رسانه فعالیت می کنند که همان ها از تهیه کنندگان و مجریان خاص حمایت کردند و نتیجه آن آسیب به وجهه رسانه ملی شد. ای کاش برخی مدیران ما تنها به مدیر مسلمان بودن اکتفا نکنند و به معنای حقیقی چگونگی مدیریت اسلامی را در عملکرد خویش لحاظ کنند. این جسارتی را که در رادیو گفت وگو به وجود آمده بود را مدیون مدیریت ابولفضل نوروزی هستیم. با این عملکرد مثبت بهتر نبود ایشان در همین شبکه حضور می داشتند؟ در جایگاهی نیستم که تصمیم بگیرم چه کسی مدیر باشد چه کسی نباشد اما باید بگویم برخی مدیران مثل جناب نوروزی به حقیقت بچه های متعهد و انقلابی را با رسانه آشتی دادند به گونه ای که بسیاری وقتی فضای باز حضور نیروهای مذهبی را در این شبکه می دیدند باور نمی کردند. الان همان جریان بچه های انقلابی از نبودن ایشان ناراحت هستند. البته ایشان به شبکه ایران تشریف بردند. خیلی هم نگران نباشید آقای اکبر رضایی که هم اکنون مدیر گفت وگو هستند از مدیران متعهدند و نگاه برون مرزی ایشان امتیاز مهمی است. در حال حاضر به عنوان یک برنامه ساز چه دغدغه ای دارید؟ سخنان اخیر رهبری در خراسان شمالی در تبیین و تدوین نقشه راه برای جامعه اسلامی ایران بر پایه منطق اسلامی در قالب تمدن نوین اسلامی بسیار ذهنم را مشغول کرده بویژه که ایشان مبحث سبک زندگی اسلامی را به جزئیات مطرح کردند و در یک مرور کوتاه حداقل 50 عنوان موضوع در این زمینه قابل بررسی است، قابل توجه برخی دوستان که به دنبال سوژه به روز هستند! در حوزه زنان، بر اساس آمار تا اسفند 1390، 6میلیون زن مطلقه، 1891000زن بیوه و یک میلیون دختر بالای 35 سال که به تجرد قطعی رسیده اند داریم که این رقم با احتساب 10 درصد افزایش طلاق حدود 10 میلیون زن مجرد با شرایط خاص می شود که به تنهایی برابر با جمعیت یک کشور است و خود این مساله، گونه ای از سبک زندگی نامتعارف را در کلانشهرها ایجاد کرده که متاسفانه در حال سرایت به جامعه روستایی نیز هست. درباره فضای مجازی هم عدم تشکیل شبکه ملی اطلاعات به رغم تاکیدات رهبری موضوع قابل طرحی است و به دلایلی که در این مقال نمی گنجد مردم جنگ نرم را جدی نگرفته اند که این هم جای کار فراوان دارد. ممکن است در حوزه های دیگر هم شاهد فعالیت خانم صامتی باشیم؟ حتما، دنیای رسانه به سوی استفاده از نیروهای چندمنظوره و چندقابلیتی رفته و دیگر برای ساخت یک برنامه نیاز به قشون کشی نیست. اگرچه در گذشته همکاری های مقطعی با رسانه های مکتوب داشتم ولی علاقه مندم فعالیت در حوزه رسانه های مکتوب را به صورت مستمر پیگیری کنم. خانم صامتی! کلام آخر با شما. بسیاری از اوقات این ابیات را زمزمه می کنم نردبان این جهان ما و منی است/ عاقبت این نردبان افتادنی است لاجرم هر آنکه بالاتر نشست/ استخوانش سخت تر خواهد شکست! ان شاءالله عاقبت بخیری قسمتمان باشد.

منبع :وطن امروز

کد خبر 4027

تبلیغات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =