کد خبر 37697
۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸

قند و شکر در فرهنگ غذايي ما جاي گرفته‌اند و روزي نيست که از اين 2ماده غذايي سفيد و شيرين استفاده نکنيم. بيشتر ما چاي صبحانه‌مان را با شکر شيرين مي‌کنيم. طي روز چند بار همراه چاي قند مي‌خوريم. در شربت‌ها، دسرها، انواع حلوا و شيريني‌هاي سنتي ما به مقدار زياد شکر وجود دارد...

 شکر در ساير خوراکي‌ها مانند نوشابه، شکلات، آبنبات، کيک و بيسکويت هم وجود دارد اما سوال اينجاست که مصرف زياد قند و شکر چه ضررهايي دارد؟ آيا لازم است مصرف قند و شکر را کاهش دهيم؟ چطور بايد اين کار را انجام داد؟ متخصصان «سلامت» به اين پرسش‌ها پاسخ داده‌اند.

ما ايراني‌ها

واقعا زياد قند و شکر مصرف مي‌کنيم؟

 

دکتر ايرج خسرونيا

متخصص داخلي، رييس جامعه متخصصان داخلي ايران، عضو هيات علمي دانشگاه علوم?پزشکي شهيد بهشتي

بله، متاسفانه مصرف قند و شکر در ايران بيش از بيشتر کشورهاست به همين علت چاقي، ديابت، فشارخون و بيماري‌هاي قلبي-عروقي شايع است و حتي افراد جوان به اين بيماري‌ها دچار مي‌شوند. سرانه مصرف قند و شکر و شيريني در ايران حتي از کشورهاي عربي بيشتر است. شايد علتش اين باشد که دولت قند و شکر را جزو موادغذايي ضروري مي‌داند و براي آن يارانه پرداخت مي‌کند. به همين دليل به راحتي در دسترس هستند و مصرفشان بالاست و عوارض مصرف زيادشان مشاهده مي‌شود. در ايران از قند و شکر معمولا به‌عنوان شيرين‌کننده چاي استفاده مي‌شود. در بيشتر غذاهاي ايراني و انواع شيريني هم از شکر استفاده مي‌شود و بيشتر افراد چاق هستند يا اضافه وزن دارند. بدن با مصرف شيريني و قند و شکر بدون‌ دريافت موادمغذي، فقط کالري دريافت مي‌کند که بدن ما روزانه به مقدار کمي قند نياز دارد اما مي‌تواند آن را از طريق مصرف گندم، نشاسته و سيب‌زميني تامين كند. به نظر من دولت بايد به جاي اينکه هواي قند و شکر را داشته باشد، هواي لبنيات را داشته باشد که متاسفانه مصرفش روز به روز کمتر و عوارض کمبودش مانند پوکي‌استخوان بيشتر مشاهده مي‌شود. در کل، براي کم کردن آمار مبتلايان به چاقي، فشارخون و ديابت لازم است در مصرف قند احتياط کنيم.

اگر زياد قند بخوريم،

مرض قند مي‌گيريم؟

 

دکتر محمدرضا مهاجرتهراني

فوق‌تخصص غدد و متابوليسم

عضو هيات علمي دانشگاه علوم?پزشکي تهران

بيماري ديابت با افزايش ميزان دريافت کالري ارتباط دارد. موادغذايي مي‌توانند منبع کربوهيدرات، چربي و پروتئين باشند. موادغذايي حاوي قندهاي ساده نيز باعث افزايش سريع قندخون در بيماران ديابتي مي‌شوند. قند موجود در شکر سريع وارد جريان خون و در بيماران ديابتي باعث افزايش قندخون مي‌شود، بنابراين اين بيماران بايد از کربوهيدرات و قندهاي پيچيده مانند نشاسته استفاده کنند تا از افزايش سريع قندخونشان پيشگيري شود. پاسخ اين پرسش که آيا مصرف قند و شکر مي‌تواند باعث ابتلا به ديابت شود، منفي است اما کالري که مي‌تواند از طريق قند، شکر و چربي دريافت شود، اضافه وزن ايجاد مي‌کند و اضافه وزن، مقاومت به انسولين را افزايش مي‌دهد. افزايش مقاومت به انسولين هم باعث مي‌شود کارکرد لوزالمعده دچار اختلال شده و به‌تدريج قندخون بالا برود و ديابت ايجاد شود. پس بهتر است بيماران ديابتي کمتر مواد شيرين و قندهاي ساده مصرف کنند. البته بيماران ديابتي مي‌توانند از ميوه‌هاي شيرين به مقدار مشخص در ميان‌وعده‌هايشان (صبح بعد از صبحانه، بعد از ظهر و آخر شب) استفاده کنند.

قندي که با چاي مي‌خوريم،

چند کالري دارد؟

 

دکتر مسعود کيمياگر

متخصص تغذيه

استاد دانشگاه علوم‌پزشکي شهيد بهشتي

 

هر گرم قند 4 کيلوکالري انرژي دارد. وقتي فرد همراه چاي قند و شکر مصرف کند، ممکن است 50 تا 60 گرم قند و شکر بخورد که چيزي حدود 240 کالري به بدن مي‌رساند. برخي افراد چاي را با توت خشک، کشمش، خرما و عسل مي‌خورند. در اين مورد هم بايد مقدار کالري دريافتي توجه داشت چون هر گرم قند از هر منبعي 4 کيلوکالري انرژي دارد. مهم‌ترين مساله اين است که مقدار مصرف را کم کنيم. مثلا مي‌توان قند را به قطعه‌هاي ‌ريز تقسيم کرد. مقدار مجاز مصرف قند به نياز بدن و نوع رژيم‌غذايي بستگي دارد اما مقدار پيشنهادي قندهاي ساده براي افراد بزرگسال روزانه حدود 25 گرم است که با توجه به کل رژيم‌غذايي و منابع دريافتي مي‌تواند بخشي از آن به قند و شکر اختصاص پيدا کند. من معمولا براي مراجعاني که قصد کاهش وزن دارند، روزانه 5 تا 6 واحد قند در نظر مي‌گيرم که اين مقدار مي‌تواند در ساير افراد کمي بيشتر باشد.

چرا بايد مصرف قند و شکرمان را

کاهش دهيم؟

 

دکتر سيد علي کشاورز

متخصص تغذيه

استاد دانشگاه علوم‌پزشکي تهران

 

شکر، سم سفيد است. قند و شکر ارزش تغذيه‌اي پايين و قدرت چاق‌کنندگي بالايي دارد و سلامت را تهديد مي‌کند. امروزه کشورهاي پيشرفته به اين نتيجه رسيده‌اند که براي کنترل چاقي و پيامدهاي آن مانند ديابت، بيماري‌هاي قلبي- عروقي و سرطان بايد مصرف قند و شکر و قندهاي ساده کاهش يابد. در ايران قند و شکر فقط با چاي مصرف نمي‌شود، انواع نوشابه‌ها و شيريني‌ها هم حاوي شکر هستند. اگر مي‌خواهيم مشکلات به حداقل برسد، بايد در مصرف منابع قند ساده تجديد نظر کرد و مصرفشان را به حداقل ممکن رساند. اين کار به سادگي امکان‌پذير نيست و به برنامه‌ريزي، آموزش و يادآوري نياز دارد. فرهنگ‌سازي براي کاهش مصرف قندهاي ساده مانند قند و شکر و خوراکي‌هاي شيرين حاوي شکر، قدمي مثبت براي ارتقاي سلامت افراد جامعه است و همه بايد در اين زمينه تلاش کنند.

آيا کاهش مصرف قند و شکر

به همه توصيه مي‌شود؟

 

دکتر سيدسعيد حسيني

متخصص تغذيه

استاد دانشگاه علوم‌پزشکي تهران

 

بله، کاهش مصرف قند به همه توصيه مي‌شود. يعني گروه خاصي وجود ندارد که از مصرف زياد اين ماده غذايي سود ببرد امادر افراد ديابتي مقدار مصرف مواد کربوهيدراتي که قند جزو آنهاست، بايد محدودتر از ديگران باشد و در مورد اين بيماران اين توصيه جدي‌تر است. وقتي قند مي‌خوريم، فقط انرژي دريافت مي‌کنيم اما اگر ساير موادغذايي را مصرف کنيم، در کنار انرژي، موادمغذي ديگري هم دريافت خواهيم‌کرد. با توجه به اينکه ذائقه از کودکي شکل مي‌گيرد، پدر و مادرها بايد سعي کنند از کودکي فرزندانشان را به مصرف کم ‌شيريني عادت دهند و قند و شکر را با خوراکي‌هاي سالم و کم کالري جايگزين کنند. براي تحقق اين هدف، برنامه‌ريزي و فرهنگ‌سازي لازم است.چ

منبع: سلامت

انتهای پیام/ش

کد خبر 37697

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

تبلیغات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =