به گزارش پايگاه خبري آفتاب ري به نقل از رویداد، دو اکران نهایی روز دوم، بی شک از پر کف و سوت ترین نمایش های این دوره بوده اند! از شلوغی و استقبال غافلگیر کننده نسبت به روز اول گرفته تا نمایش اولین هم آغوشی سینمای ایران!

صبح روز دوم جشنواره با اعتراض شدید سید هادی محقق به خاطر نبودن نام فیلمش در نظر سنجی روزنامه بانی فیلم آغاز شد. این اعتراض و پیگیری های مربوط به آن، تا لحظات پایانی اکران آخر هم ادامه داشت.

«آفتاب، مهتاب، زمین»:

اکران و نشست فیلم سینمایی علی قوی تن با عنوان «آفتاب، مهتاب، زمین» به عنوان اولین اکران روز جمعه در نوع خود منحصر به فرد بود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است، یک مرد روحانی برای احقاق حق خود وارد روستایی می‌شود که همه‌ی آدم‌های آنجا برایش غریبه‌اند...

 قوی تن در نشست رسانه ای فیلم «آفتاب، مهتاب، زمین»

عکس اختصاصی

از بازیگران این فیلم سینمایی می‌توان به مهسا معرفتی، حسین محمدیان، شادی محمدپور، محمود مرتضایی، توحید رستمی و علی‌ قوی‌تن اشاره کرد.

«آفتاب، مهتاب، زمین» که یازدهمین اثر کارگردان آن، علی قوی‌تن است، به بخش مسابقه و بخش سینمای سعادت جشنواره فیلم فجر راه یافته است. این کارگردان سینما سال گذشته با فیلم سینمایی «پرواز بادبادک‌ها» در بخش مسابقه سی‌امین جشنواره فیلم فجر حضور داشت، «پرواز بادبادک‌ها» تاکنون به اکران عمومی نرسیده است.

قوی تن در مورد اعتراض خبرنگاران مبنی بر عدم توجه اش به گیشه با سماجت از فیلم خود دفاع کرد و گفت: من از استقبال و انتقاد شما خوشحالم، اما هرچه بر سر من بزنید که برای دل خود فیلم نسازم، در این کار مصمم تر خواهم شد. وی همچنین با گلایه از فقدان های مالی افزود: باید تکثر سلایق در سینما وجود داشته باشد تا سینمای پویایی داشته باشیم و بتوانیم در مقابل فرهنگ غربی و سبک زندگی تجملی وارد شده بایستیم.

شباهت سیمای قوی تن با سپهری باعث شد تا چند خبرنگار به وی پیشنهاد ساخت اثر زندگی نامه سهراب، شاعر نام آشنای معاصر را بدهند. او در پاسخ به این پیشنهادات گفت: در دو سال گذشته بارها این پیشنهاد از سوی بخش خصوصی به من شده، اما شأن سهراب و حساسیت پرداخت به این روایت، اقتضا می کند تا حمایت پر پیمانی از سوی یک نهاد دولتی صورت گیرد.

«تابستان طولانی»؛ بهترین فیلم روز دوم:

«تابستان طولانی» به گفته علی خزایی فر، در نشست خبری این فیلم، یک شعرواره روستایی بود که واکنش های نسبتاً مثبتی را در روز پر از اعتراض فجر سی و یکم به همراه داشت. این اثر که به گفته کارگردان و با تاکید تهیه کننده آن گفته شد، محصولی از هنرمندان اصیل خراسانی بوده، روایت گر زندگی پسر بچه ای در یک روستاست که تمام مردان آن به طور داوطلبانه به جنگ رفته اند. فیلمی موزون و خوش آهنگ که ظرافت در تولید آن به وضوح قابل مشاهده بود. پس از فیلم هادی محقق، این دومین اثر استانی موفق در جشنواره امسال است.

 

نشست رسانه ای فیلم «تابستان طولانی»

«تابستان طولانی» به لحاظ تماتیک، نمایش وجود روح زندگی در نبرد مرد پرور دفاع مقدس بود. اگرچه در این اثر نشانی از صحنه های جنگی دیده نشد، اما فیلم با ریتم و فرمی پرداخت شده نشان داد که ژانر دفاع مقدس همچنان در سینمای ایران حرف های بسیاری برای گفتن دارد. پسربچه به عنوان شخصیت اصلی اثر در ابتدا تصور می کند که با اعزام پدر به جبهه تابستان فرحبخشی خواهد داشت، اما در غیاب پدر طی طریقی مرد شدن در طول پیرنگ را تغییر اصلی این شخصیت باید دانست. نسلی که با از دست دادن سایه پدر در فضای ایثارگری و روح تاریخی جنگ، به بلوغ فرهنگی و اجتماعی مناسب یک جامعه دینی می رسد. نگاه به ژانر کودک در فضای شبه دینی در این اثر تا حدودی شبیه به فیلم خوش ساخت «سینه سرخ» بود.

«آسمان زرد کم عمق» و دلخوری خبرنگاران به بی احترامی توکلی:

یکی دو ساعت مانده به اکران این اثر، تقریباً حجم مخاطبان چند برابر شد و یک ربع مانده به آغاز نمایش تمام سالن پر شد. علت این استقبال شاید موفقیت فیلم قبل بهرام توکلی یعنی «اینجا، بودن من» بوده باشد. اگرچه این اثر به هیچ وجه با فیلم قبل توکلی قابل مقایسه نیست و نمایشی که با تشویق ها و کف زدن های مکرر در تیتراژ اول شروع شده بود با موجی از اعتراضات در تیتراژ پایانی همراه شد. بهرام توکلی چند دقیقه پیش از نشست خبری در سالن حاضر بود، اما با امتناع وی از حضور در سالن خبرنگاران، نشست خبری برگزار نشد. این رفتار توکلی که باعث دلخوری خبرنگاران شده بود بر اعتراضات افزود و احتمالاً عواقب زیادی را برای فیلم در پی خواهد داشت.

تصاویر فیلم سینمایی «آسمان زرد کم عمق»

سالن خالی کنفرانس خبری به دلیل عدم حضور بهرام توکلی

و اما «دل بی قرار»!

یکی دیگر از حواشی جالب این روز، حضور چنگیز جلیلوند، دوبلر سال های دور سینمای ایران پیش از شروع این فیلم بود. جلیلوند به دلیل اینکه کارت و بلیطش در دست شریفی نیا بود، پشت ورودی سالن مانده بود و پس از آنکه با کمک خبرنگار رویداد موفق به ورود گردید، در گفتگویی کوتاه از حضورش در فیلم «قصه عشق پدرم» به عنوان بازیگر خبر داد. وی با بیان اینکه با وساطت اشخاصی، بازی در این پروژه را پذیرفته، از فیلم آخر محمدرضا ورزی به عنوان یک اثر احساسی یاد کرد و در مورد استقبال مردم و هیئت داوران از آن ابراز امیدواری نمود. این در حالی است که «قصه عشق پدرم» چهارشنبه هفدهم بهمن ماه ساعت 22 در بخش جنبی جشنواره اکران خواهد شد.

اما «دل بی قرار» هم مثل برخی آثار اکران شده در دو روز گذشته با استقبال چندانی از حیث حضور مخاطبان در سالن مواجه نشد.

این فیلم با حضور «سارا خوئینی‌ها» در نقش (مادرخوانده)، «سپیده پهلوان‌زاده» (اعظم)، «فرهاد جم» (پدرخوانده) و شهره قمر (نقش بزرگسالی معصومه)تولید شده است. همچنین «کوروش تهامی» بازیگر نقش اصلی (دکتر علی) فیلم سینمایی «دل بی‌قرار» بود.

«دل بی‌قرار» که قربان محمدپور آن را کارگردانی و محمود غلامی تهیه می‌کند، داستان خواهر و برادری به نام «معصومه» و «علی»‌ است که بر اثر وقوع زلزله رودبار یکدیگر را گم می‌کنند و دست تقدیر برای آن‌ها وقایع ناخواسته‌ای را رقم می‌زند.

زمان رخداد زلزله بسیاری از مردم استان گیلان به‌خصوص جوانان در دقایقی پس از ساعت 24 پنجشنبه سرگرم تماشای مسابقات فوتبال جام جهانی 1990 ایتالیا بودند که زمین به یکباره لرزید و این‌چنین بود که به دلیل بیدار بودن، بسیاری توانستند به‌هنگام وقوع فاجعه از منازل بگریزند و زیر آوار نمانند؛ اما به هرحال «دل بی قرار» گسستن خانواده‌ای در آن زمان است.

نازنین فراهانی در فیلم «دل بی قرار»

این اثر را باید بدون تعارف های رسانه ای، نازل ترین فیلم روز دوم دانست. شکست مکرر راکوردهای منشی صحنه ای و مشکلات عدیده فنی در حد یک تله فیلم دسته چندم از کیفیت اثر کاسته بود. تمامی بازی ها و روابط محبت آمیز بین افراد به طور قلو شده ای ترسیم شده و از کاراکترها یک تیپ اغراق شده ارائه می کرد. مادری که به همراه پسر و دخترش در شب زلزله حاضر بوده در یکی از سکانس ها طی یک برش نمایی بیست سال پیر می شود. کریمی که تا حدودی به طور مناسب روی چهره نازنین فراهانی نشسته بود هم باعث خنده تماشاگران شد. استفاده از این نوع برش زمانی به طور شاخص در فیلم «تایتانیک» روی چهره ژولیت وینسلت انجام شده است.

پس از گذشت دقایقی که ضعف های بزرگ فیلم برای مخاطبان مسجل شد، عده ای سالن را ترک کردند و تعداد باقی مانده نیز در هر بزنگاهی با سوت و کف زدن های اعتراضی که در این دوره به وفور دیده شده، سعی در جبران کمبود گیرایی درام داشتند.

شهره قمر در «دل بی قرار»

این سوت و کف ها زمانی به اوج رسید که در سکانسی کورش تهامی و شهره قمر از شوق دیدار پس از بیست سال برای در آغوش کشیدن هم به یکدیگر نزدیک شدند. تماشاگران که مثل سابق انتظار داشتند در آخرین لحظه پلان، چند فریم پیش در آغوش کشیدن، کات بخورد با حیرت شاهد در آغوش کشیدن یک زن چادری از پشت، توسط کورش تهامی بودند. این اتفاق در لحظه یافتن مادر توسط تهامی و شهره قمر نیز رخ داد با این تفاوت که این بار دختر مادر را درآغوش می کشد و تهامی از فرط شوق روی زمین نشسته و سرش را بر ران پای شهره قمر می گذارد.

به نظر می رسد این ساختارشکنی که عده ای آن را یک حساسیت زدایی آشکار، در حوزه اخلاق رسانه ای دانسته اند، به منظور جبران فقر دراماتیک و ایجاد جذابیت کاذب و حاشیه سازی لازم صورت گرفته است. پس از اکران این فیلم عمده حرف و حدیث ها در مورد صحیح بودن و یا غیر اخلاقی بودن نمایش چنین پلان هایی در جشنواره بود.

در لیست عوامل، عبدالله اسکندری به عنوان طراح چهره‌پردازی، حسین زندباف: تدوین، محسن روشن: صداگذار و جعفر علیان: صدابردار این فیلم بودند. همچنین بهرام صابری به عنوان مدیر تولید جایگزین مهدی مددکار و حسین لنجابی به عنوان مدیر تدارکات جایگزین اصغر جبارپور شد.

کد خبر 13599

تبلیغات

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =