
یادداشت؛
غدیر؛ ایستگاه امتسازی و نقطه عزیمت ولایت
در میانه بازگشت حاجیان از نخستین و واپسین حج پیامبر اسلام، ندایی الهی در منطقهای بهنام غدیر خم طنینانداز شد؛ جایی که رسول خدا به فرمان پروردگار، دست علی بن ابیطالب را بالا برد تا ولایت را ماندگار کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «تهران نیوز»، معصومه قلیخانی کارشناس حوزه قرآنی در یادداشتی نوشت؛ حدود ۹۰ تا ۱۲۴ هزار نفر در روزی خاص همراه پیامبر اسلام بودند؛ جمعیتی عظیم که طبق روایت ۱۱۰ صحابه، در حساسترین نقطه تاریخ اسلام حاضر بودند. اما این جمع، صرفاً تودهای از مردم نبود. آنان حاجیانی بودند که افتخار یافتند مناسک حج را در کنار رسول خدا انجام دهند؛ حجی که نخستین و واپسین حج پیامبر بود، و این فرصت بینظیر تنها نصیب آنان شد. آنان نهتنها گوسفند قربانی کرده بودند، بلکه نفوس خود را برای ورود به مرحلهای تازه از عبودیت آماده کرده بودند.
نفس قربانی شده، نه فقط گوسفند
در این حج، حاجیها به ظاهر، حیوانی را قربانی کردند، اما حقیقتاً آنچه ذبح شد، "نفس" بود؛ هوای نفس، خودخواهی و دلبستگی به دنیا. پس از این قربانی، حاجی دیگر کسی نیست که تنها ظاهراً پاک شده باشد، بلکه روح او نیز به مرحلهای تازه از تقوا و عبودیت وارد شده است. همین دل کندن از دنیا بود که سبب شد تا لحظه آخر در محضر پیامبر باقی بمانند و از هوایی تنفس کنند که رسول تنفس میکرد.
آغاز مسیر بازگشت؛ اما با دلی پر از شوق و اندوه
کاروان بهتدریج آماده بازگشت میشد. شترها بار بسته بودند، اسبها زین شده بودند و راه، طولانی بود. اما همراهی با پیامبر، چیزی نبود که حاجیان بهسادگی از آن دل بکنند. بسیاری عهد کردند تا جایی که راه اجازه میدهد، از پیامبر جدا نشوند؛ زیرا کجا بروند که دلهایشان جدا شود؟
غدیر؛ توقفی مهم در مسیری مقدس
در میانه راه، پیامبر به نقطهای بهنام «غدیر خم» رسید. منطقهای خوشآبوهوا و در مسیر تقاطع راههای حیاتی: بهسوی مدینه، مصر و عراق. در آنجا فرمان توقف داد. کاروانهایی که جلو افتاده بودند بازگردانده شدند، و عقبماندگان با شتاب خود را رساندند. چراکه پیامبر، تصمیم داشت سخنی بسیار مهم و سرنوشتساز را در این نقطه بگوید. همه دریافتند که باید شاهد واقعهای تاریخی باشند.
منبر جهاز شتران و ابلاغی بیتکرار
در این اجتماع عظیم، نماز جماعت برگزار شد. سپس به دستور پیامبر، از جهاز شتران منبری ساخته شد. پیامبر بر بلندی ایستاد تا همه او را ببینند. برای آنکه همه بشنوند، پیامرسانهایی امین انتخاب شدند تا خطبه پیامبر را جملهبهجمله بازگو کنند. در اینجا دیگر نه کسی نمیبیند، و نه کسی عذری برای نشنیدن دارد.
آغاز خطبه با حمد خداوند؛ پایهای برای کلامی آسمانی
پیامبر با نام خداوند آغاز کرد و ستایش او را بر زبان جاری ساخت: ستایش خدایی که در یگانگیاش بلندمرتبه، در نزدیکیاش به آفریدگان بینظیر، و در قدرتش بیهمتاست. این حمد، نه فقط شروعی برای یک خطبه، که اشارهای عمیق به نقطه عزیمت پیامبر برای معرفی امر مهمی بود که از جانب خدا مأمور به ابلاغ آن شده بود.
دستور خدا، صریح و فوری: ابلاغ کن!
آیه نازل شد:
«یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ»
این آیه، خط بطلانی بود بر تعلل و مسامحه و نشان میداد خداوند تصمیم گرفته است که جامعه اسلامی، از هماکنون بر پایه ولایت و رهبری الهی بنا شود.
هدف غدیر؛ ساختن امت واحده الهی
اگر قرار نبود پس از پیامبر، ادامهای وجود داشته باشد، نیازی به این اجتماع نبود. اما هدف خداوند، ساخت امت واحدهای بر محور توحید است؛ امتی که باید از هر رنگ، نژاد و زبان، زیر یک پرچم و با یک معیار زندگی کند. آن معیار، چیزی جز «ولایت» نیست.
اعلام ولایت علی علیهالسلام؛ لحظهای سرنوشتساز
آنگاه پیامبر دست علی را بالا گرفت و فرمود:
«من کنت مولاه، فهذا علی مولاه.»
سپس فرمود: من و علی، پدران این امت هستیم. این اعلام ولایت، نه انتصاب شخصی، بلکه اجرای امر الهی بود.
جامعه؛ خانوادهای در مقیاسی بزرگ
همانگونه که خانواده بدون پدر، بیسامان است، جامعه نیز نیاز به ولی دارد. ولایت، نه یک منصب دکوراتیو، بلکه ستون خیمه امت است. پدری که باید تربیت کند، رشد دهد، چشمپوشی کند و راه را نشان دهد. چه کسی شایستهتر از علی که در دامان پیامبر پرورش یافت و در عقل، علم، اخلاق و عدالت بینظیر بود؟
ولایت ادامه دارد؛ تا امروز و فردا
ولایت با علی آغاز شد، اما با او پایان نیافت. رسول، خبر از دوازده امام پس از خود داد. ما امروز در عصر امام دوازدهم، حضرت مهدی عجلاللهفرجه قرار داریم. هرچند در غیبت است، اما این غیبت جسمانی است، نه بیولایتی.
ولایت فقیه؛ سایه امت بر مدار ولی
در دوران غیبت، ولایت همچنان ادامه دارد؛ با شکل ولایت فقیه؛ فقیهی آگاه، عالم به قرآن و سیره اهلبیت، که جامعه را در مسیر توحید حفظ میکند و برای تحویل آن به امام زمان آماده میسازد.
غدیر؛ عهدی برای همیشه
غدیر فقط یک روز تاریخی نیست، بلکه پیمانی ابدی است. پیمانی برای ساختن جامعهای مبتنی بر ولایت، برای امت شدن تمام انسانها، برای آنکه رحمت خدا بر همه جاری شود؛ رحمت خدا فقط در پرتو ولایت حقیقی معنا مییابد و غدیر همان پرتو آغازین آن بود.
انتهای خبر/*
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!