رونق در بازار خرید و فروش آنلاین

  • کد خبر : 512586
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
رونق در بازار خرید و فروش آنلاین

«تجارت الکترونیکی» در ایران از اواسط سال دهه ۱۳۸۰ با راه‌اندازی «دیجی‌کالا» آغاز شد تا اینکه امروزه حدود‌۵/ ۱ درصد اقلام بازار خرده ‌فروشی کشور به صورت آنلاین فروخته می‌شود.

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، رقم خرید و فروش آنلاین در سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۷۴ هزار میلیارد تومان بوده که برآورد می‌شود در سال ۱۳۹۷ با رشد حدود ۲۹ درصد به ۲۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده باشد.

مبادلات آنلاین کسب‌وکارهای اینترنتی (پرداخت آنلاین از طریق سایت کسب‌وکار الکترونیکی) به‌عنوان بخشی از «تجارت الکترونیکی» در سال ۱۳۹۷ بیش از ۴۰ درصد رشد کرده و به رقم تقریبی ۱۵۸۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.

در سال ۱۳۹۶ حجم مبادلات الکترونیکی انجام‌شده در کشور که به‌صورت اینترنتی پرداخت شده به میزان ۳۳ هزار و ۵۹۱ میلیارد دلار بوده و برای کل مبادلات حدود ۱۷ هزار و ۹۸۶ میلیارد ریال است. همچنین حجم تجارت الکترونیکی معادل ۰۳/ ۱۱ درصد GDP سال ۱۳۹۶ بوده است. این رقم در سال ۱۳۹۲ معادل ۳۷/ ۳ درصد بود.

خرید و فروش آنلاین

رونق و افزایش تجارت الکترونیکی در ایران

این رقم در سال ۱۳۹۳ حدود ۹/ ۶ درصد، در سال ۱۳۹۴ حدود ۸/ ۷ درصد و در سال ۱۳۹۵ حدود ۶/ ۹ درصد بود. آمار حاکی از آن است که تجارت الکترونیکی در ایران با روند رو به رشدی در حال افزایش است.

در پایان سال ۱۳۹۶ بیش از ۳۸ هزار کسب‌وکار دارای نماد اعتماد الکترونیکی وجود داشته و بر اساس گزارش بانک مرکزی، دست‌کم یک تراکنش در ماه (بهمن‌ماه) داشته‌اند.

تعداد کسب‌وکارهای اینترنتی چه قدر است؟

با توجه به داده‌هایی از شاپرک و بانک مرکزی، مجموع تعداد کسب‌وکارهای اینترنتی (فعال، نیمه‌فعال یا غیرفعال) ۶۹۴ هزار مورد در سال ۱۳۹۶ بوده‌اند که از این تعداد تنها حدود ۱۳۸ هزار مورد در طول هر یک ماه این سال، دریافت و پرداخت اینترنتی داشته‌اند.

در زمینه تعداد کسب‌وکارهای اینترنتی توافق نظری وجود ندارد و اختلاف آمار قابل توجه است به‌طوری که در این گزارش مجموع تعداد کسب‌وکارهای اینترنتی حداقل ۲۰۰ هزار مورد و حداکثر ۷۰۰ هزار مورد در سال گذشته برآورد شده است.

خرید و فروش آنلاین

بیشترین خرید و فروش آنلاین در کدام شهرها هستند؟

همان‌طور که آمار نقل‌شده در این گزارش نشان می‌دهد بیشترین کسب‌وکارهای اینترنتی در تهران فعال هستند به‌طوری که ۴۶ درصد این کسب‌وکارها در تهران فعالیت دارند. به دنبال آن استان‌های خراسان رضوی و اصفهان با سهم هشت‌درصدی و فارس پنج درصد در صدر جدول بیشترین کسب‌وکارهای اینترنتی قرار دارند.

همچنین ۶۹ درصد مجموع مبادلات خرید اینترنتی کالا از کسب‌وکارهایی است که دفتر اصلی آنها در تهران استقرار دارند. ۷۹ درصد مجموع مبادلات آنلاین (خرید محصول، شارژ و پرداخت قبض) مربوط به سازمان‌ها و شرکت‌هایی است که در تهران هستند.

بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : https://tehrannews.ir/?p=512586

    مطالب مرتبط

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.