حمایت از خودروسازان تا کی و با چه قیمتی؟

  • کد خبر : 534975
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
حمایت از خودروسازان تا کی و با چه قیمتی؟

در جایی که خودروساز استاندارد مصرف سوخت را رعایت نمی‌کند و در این شرایط سخت کشور بنزینی که می‌شود به نرخ فوب صادر کرد را دود کرده و می‌سوزانیم بهتر نیست درب کارخانه را ببندیم و از محل فروش بنزین مازاد و استاندارد هزینه‌ها را تأمین کنیم.

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، یوسف کاووسی کارشناس ارشد اقتصادی به نقد و بررسی عملکرد خودروسازان در ایران پرداخته که به شرح ذیل است.

خودروسازان

سخنان اخیر رییس کل بانک مرکزی در اتاق ایران مبنی بر حمایت از خودروساز فشل تا کجا؟! خبرساز شد و باید منتظر پاسخ‌های تند و بی منطق طرف مقابل بود و این پاسخ ازطرف وزارت صمت شروع و تا زیرلایه‌های خودروساز و قطعه ساز و … ادامه دارد و باید به این موضوع بیشتر پرداخته شود و در یک پویش‌، حمایت از رییس کل بانک مرکزی ترند و Bold شود.

تا آنجا که به یاد دارم همواره خودروسازان تقاضای پول وتسهیلات داشتند و بانک مرکزی مقاومت می‌کرد و در نهایت بافشار زیاد سیاسی و فضاسازی مجبور به دادن خط اعتباری می‌شد واین چرخه همینطور ادامه داشت و با گرفتن پول به دنبال پرکردن چاله‌ها بودند و خبری از بهره‎وری و رضایت مشتریان و کیفیت نبود و همانطور که آمارها نشان می‌دهد تاکنون تنها با جان مردم بازی شده است.

صنعت خودروسازی کره‌جنوبی کجا و ایران کجا

صنعت خودروسازی کره جنوبی هم زمان با ایران آغاز به کار کرد، حال باید دید کره جنوبی چه میزان پیشرفت کرده است و ایران در چه رتبه ای از این صنعت قرار دارد؟

یک روز به بهانه خودرو ملی موتور پژو را روی اتاق پیکان سوار کردیم شد پیکان پژویی! یک بار مونور پیکان را روی اتاق پژو سوارکردیم شد روآ!

یک بار موتور آلمانی را آوردیم شد سمند و بار دیگر خودرو ملی شد دنا باموتور آلمانی و اتاق سمند! اینها نوآوری ما در بخش خودرو بود و بر روی استانداردهای جهانی کار نکردیم و تنها به ظواهر کار اهمیت داده شد.

هر زمانی صحبت از بهره وری بیشتر و کیفیت بالا شد بهانه‌ای به دست آمد و بهره وری در تحریم گم شد و کسی هم جرأت بیان واقعیت را نداشت و شد آنچه الان است.

سوالات اساسی اینها است که یک بخش آن را رییس کل بانک مرکزی باز کرد و لزوم است از زوایای دیگر هم به آن پرداخته شود.

چرا با یک باد تحریم، خودروساز به لرزه می افتد و تمام تعهدات خود را زیرپا می‌گذارد و فضای اجتماعی کشور را امنیتی می‌کند و با مطالبات و تعهدات ایجاد کرده، دولت را مجبور به حمایت بی‌مورد می‌کند؟ و در این صورت دولت با ترس از بحران‌های اجتماعی باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید:

چرا باید دولت به لحاظ اقتصادی از یک صنعت ورشکسته حمایت کند؟

آیا صرف بیکار شدن کارگران خودروساز دلیلی بر ازبین بردن منابع کشور می‌شود؟ کارگرانی که در مقاطع مختلف با سفارش این و آن مشغول شده و توجیه اقتصادی ندارند و در برخی تحقیق و تفحص‌ها که تقریبا در هر مجلس اتفاق می‌افتد و نتیجه ای در بر ندارد گفته می‌شود فلان مقدار کارگرا ضافی داریم و با سفارش آنها را جذب کردیم تا صدایی در نیاید و وزیری سوال و استیضاح نشود.

اگرهمین امروز کارگران را بفرستند منزل و از بیمه بیکاری حقوق آنان را بدهند و یا در صنایع دیگر که نیاز دارد به کار گیرند منافع بیشتری عاید کشور می‌شود.

در جایی که خودروساز استاندارد مصرف سوخت را رعایت نمی‌کند و در این سختی موجود کشور بنزینی که می‌شود به نرخ  فوب صادر کرد را دود کرده و می‌سوزانیم بهتر نیست درب کارخانه را ببندیم و از محل فروش بنزین مازاد و استاندارد هزینه‌ها را تأمین کنیم و در یک دوره ۵ ساله هم خودروها باکیفیت و استاندارد می‌شوند و هم محیط زیست پاک می‌شود.

با یک ملاحظه ساده آلودگی شهرها و بیماری‌های ناشی از مصرف بنزین در وسیله بی‌کیفیت آن قدر هزینه بر وزارت بهداشت وارد می‌کند که همین یک قلم کافی است در یک کشور پیشرفته درب کارخانه را ببندند.

خودروساز فضا را بر دولت تنگ می‌کند

خودروساز با فشاری که ایجاد می‌کند و تعهدی که ایفا نمی‌کند فضا را بر دولت تنگ می‌کند تا به او اجازه دهد خودرو ۶ میلیون تومانی را  ۴۰ میلیون تومان بفروشد و به اصطلاح حاشیه بازار مردم و دولت را به حاشیه می‌برد.

لطف مکرر، حق مسلم

و با این همه لطفی که به خودروساز می شود و اجازه های پیش فروش بی معنی و بی منطق اقتصادی که به او داده می‌شود و شورای رقابت را از جلوی پای او به صورت غیرقانونی برمی‌دارند و با پول بی‌حسابی که به او داده می‌شود نه تنها ایجاد نارضایتی می‌کند بلکه طلبکار دولت و مردم هم می‌شود.

دست آخرهم معلوم می‌شود با این پول‌ها عمده سهام بانک را می‌خرند و موسسه مالی و اعتباری بی مجوز می‌زنند و به کسی هم پاسخگو نیستند.

در جایی که نهاد نظارتی فشار بر او وارد می‌کند بلوک سهام خود را بفروشد و تعهدات خود را ایفا کند از زیر بارشانه خالی می‌کند و دست آخر هم در ترازنامه و مصاحبه‌ها با این همه لطفی که در حقشان شده می‌گویند ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان دادیم وهمین مقدار هم به قطعه‌ساز بدهکاریم.

قطعه‌ساز همان خودروساز است

قطعه سازی که درحقیقت خود خودروساز است و به ظاهربخش خصوصی که میرفته چین قطعات را با مارک ایران زده وارد می‌کند و با افزایش نرخ ارز دیگربه صرفه نیست از چین هم وارد کند .

حال سوال مهم اینجاست با این موارد که گفته شد و قطعا بخش کوچکی از ماجرا است آیا باز باید از این متخلفان پشتیبانی کرد یا یک بار برای همیشه تکلیفشان را روشن کرد که اگر می‌توانید در بازار رقابت کار کنید و گرنه درب کارخانه را ببندید تا هم مردم و هم دولت و بانک‌ها نفس راحت بکشند.

لطف بزرگی که دولت کرده و واردات خودرو را ممنوع کرده و در صورت ورود چند برابر عوارض و گمرکی می گیرد تا خودرو داخل بتواند مثلا رقابت کند.

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : https://tehrannews.ir/?p=534975

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.