تأثیر رفتار اجتماعی افراد در کاهش تنش کرونا

  • کد خبر : 574280
  • ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
تأثیر رفتار اجتماعی افراد در کاهش تنش کرونا

رئیس گروه مسائل اجتماعی انجمن جامعه‌شناسی ایران گفت: در نوع مواجه با ویروس کرونا شاهد هستیم، بعضی از رفتارها از نوع رفتار تماشاگران فوتبال است که هیجانی در ورزشگاه کاری را انجام می‌دهند.

دکتر احمد بخارایی مدیر گروه مسائل و آسیب های اجتماعی انجمن جامعه‌شناسی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز، رفتار مردم جامعه در مقابله با بحران کرونا را به سه دسته تقسیم کرد و اظهار داشت: دسته اول شامل رفتاری می‌شود که «کنش» نام دارد. گروهی از مردم در ایران در مقابل شیوع ویروس کرونا کنشگری میکنند.

دکتر بخارایی به تعریف «کنش» پرداخت و اظهار داشت: در کنش، عنصر اختیار، اراده و آگاهی مشاهده می‌شود و افراد رفتار معنادار و هدف‌داری را بروز می‌دهند. در جامعه ما رفتار برخی افراد در مقابله با ویروس کرونا از نوع کنش است.

وی به تبیین چرایی انجام کنش در یک جامعه پرداخت و بیان کرد: افرادی که در جامعه رفتاری از نوع کنش دارند، توانایی در انزوا به سر بردن را نیز دارند و محتاج نیازهای اولیه نیستند و از طرف دیگر ترس از مرگ هم دارند و خواستار ادامه زندگی حداکثری خود هستند. بنابر این افراد برخوردار از کنش، موارد ایمنی مقابله با ویروس را رعایت می‌کنند. این گروه عمدتا به طبقات متوسط یا مرفه جامعه تعلق دارند.

رئیس گروه مسائل و آسیبهای اجتماعی انجمن جامعه‌شناسی ایران در ادامه به رفتار گروه دوم اشاره کرد و گفت: گروه دوم گروهی است که «واکنشی» رفتار می‌کنند. رفتار «واکنشی» در دسته رفتارهایی است که کمتر جنبه اختیاری دارد و بیشتر اجباری است. مانند فردی که به شما حمله می‌کند و در واکنش از خود دفاع می‌کنید.
دکتر بخارایی تصریح کرد: افرادی که رفتار واکنشی در خصوص مقابله با ویروس کرونا دارند بیشتر در قشرهای کارگر، بیکار و کسبه خرد قرار می‌گیرند. برای این افراد ترس از مردن در درجه دوم است و درجه یک برای آنها تأمین نیازهای حداقلی زندگی است.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: در حال حاضر خیابان‌ها دوباره شلوغ شدند، زیرا افراد برای تأمین معیشت مجبور به کار هستند و دولت، حمایتی از آنها نمی‌کند. تمام این نگرانی‌ها باعث می‌شود این افراد خود را به آب و آتش بزنند و رفتار واکنشی نشان دهند.

این جامعه‌شناس در تبیین گروه سوم گفت: قشر سوم کسانی هستند که رفتار باری به هرجهت دارند و ممکن است اصلا نیاز به بیرون رفتن از منزل نداشته باشند، اما می‌گویند چون دیگران آمدند ما هم می‌رویم. این افراد هم در قشر مرفه و هم در قشر ضعیف مشاهده می‌شوند.

دکتر بخارایی ادامه داد: این رفتار تقلیدی بیشتر جنبه فرهنگی و تقلیدی دارد و نقش عقلانیت در آن کمرنگ است. افراد به عقلانیت در رفتار و کنش، کمتر روی میاورند و این نقیصه عمدتا در فرهنگ دینی جامعه ریشه دارد که بیشتر مروج مرید و مرادی است.

وی در ادامه گفت و گو به رفتارهای هیستریک توده‌ای اشاره کرد و گفت: در نوع مواجه با ویروس کرونا شاهد هستیم، بعضی از رفتارها از نوع رفتار تماشاگران فوتبال است که آنها به صورت هیجانی در ورزشگاه کاری را انجام می‌دهند و در استادیوم دیگر مهم نیست فرد مهندس یا دکتر است.

مدیر گروه مسائل و آسیبهای اجتماعی انجمن جامعه‌شناسی ایران در پاسخ به سوال: «انجمن جامعه شناسان به استفاده از ظرفیت‌های مردمی و محلی در مقابله با ویروس کرونا تأکید دارد اما همانطور که آگاه هستیم‌ چرا ظرفیت‌های مردمی و محلی در جامعه ما محدود است؟» پاسخ داد: وقتی در دنیا صحبت از پتانسیل‌های مردمی و اجتماعات مردمی می‌شود، منظور فعالیت قانونمند و سیستماتیک است.

دکتر بخارایی تصریح کرد: گروه‌های مردم نهاد یا همان (NGO)ها پتانسیل‌های مردمی هستند که در چارچوبی از قوانین و آیین نامه ها تشکیل می‎شوند. این افراد دارای هدف مشترک هستند و در خیلی از صحنه‌های اجتماعی در دنیا سازمان‌های مردم نهاد به صحنه می آیند. زیرا همیشه از دولت نمی‌توان انتظار داشت که بار سنگین مسائل اجتماعی را به دوش بکشد.

وی ادامه داد: حاکمیت معقول، حاکمیتی است که به گروه‌های مردم نهاد اجازه تشکیل می‌دهد تا بار سنگین مسئولیت اجتماعی را از دوش خود بردارد، اما در ایران برعکس است.

این جامعه شناس مطرح کرد: نظام سیاسی ایران به دلیل آن که هر تشکل و هر جمعی را توام با یک غرض منفی می‌داند، عملا در ایران گروه‌های مردم نهاد به معنای واقعی کلمه نداریم. پس سیستم‌های محلی امکان حضور و فعالیت ندارند و در همچین صحنه ای چون عرض اندام ویروس کرونا، بار حاکمیت، سنگین است.

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : https://tehrannews.ir/?p=574280

    مطالب مرتبط

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.