یادداشت/

امور تربیتی و پاسداری از انقلاب و فرهنگ در مدارس

  • کد خبر : 607505
  • ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۵:۵۹
امور تربیتی و پاسداری از انقلاب و فرهنگ در مدارس

تغییر در هر نظام و سیستم سیاسی ملزومات ویژه و اولویت‌های اصلی برای تثبیت و پایداری دارد که انقلاب اسلامی ایران نیز از آن مستثنی نیست.

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، مصطفی هدایی در یادداشتی نوشت: تغییر در هر نظام و سیستم سیاسی ملزومات ویژه و اولویت‌های اصلی برای تثبیت و پایداری دارد که انقلاب اسلامی ایران نیز از آن مستثنی نیست. ایدئولوژی اصلی انقلاب ایران بر پایه دین اسلام و به‌نام «الله»، بود. در این بستر یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که با تغییر روبه‌رو می‌شود، آموزش و پرورش است. تربیت نسل‌های جدید بر اساس ایدئولوژی جدید و از بین بردن مظاهر کهنه و قدیمی نظام شاهنشاهی از همان ابتدا در دستور کار رهبر کبیر انقلاب و شورای انقلاب قرار گرفت. حال در این میان برخی از نیروهای انقلابی از جمله آیت‌الله مطهری نقش مهمی در تدوین کتب اسلامی و آموزشی داشتند.

اسلام، دین تعلیم و تربیت است. در اولین آیاتی که بر نبی اکرم صلی‌الله علیه و آله وسلم نازل شده امر به خواندن شده است. آنهم به اسم «رب» و پروردگار انسان. «اِقْرَا باسمِ رَبّکَ الذّی خَلَق». در این بین انقلاب اسلامی ایران نیز در اساس بر پایه دین اسلام شکل گرفت و ادامه یافت. رهبر کبیر انقلاب درباره اهمیت تزکیه و تربیت عنوان می‌کنند: «گرفتاری همه ما برای این است که تزکیه نشده‌ایم، تربیت نشده‌ایم. عالم شدند تربیت نشدند، دانشمند شدند تربیت نشده‌اند، تفکراتشان عمیق است لکن تربیت نشده‌اند و آن خطری که از عالمی که تربیت نشده است و تزکیه نشده است بر بشر وارد می‌شود آن خطر از خطر مغول بالاتر است. غایت بعثت این تزکیه است. غایت آمدن انبیاء این تزکیه است.» (صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۱۶۹ – ۲۰۹، ج ۱۶ ص ۱۹-۲۰.) در جایی دیگر نیز فرموده‌ ­است: «انسان یک موجودی است که اگر چنانچه مهار نشود و سر خود بار بیاید و یک علف هرزه‌ای باشد و تحت تربیت واقع نشود. هرچه بزرگتر بشود به حسب سال و بلندپایه‌تر بشود به حسب مقام، آن جهات روحی تنزل می‌کند.» (همان)

به‌طور کلی استمرار و بقای هر جامعه، مستلزم انتقال مجموعه باورها، ارزش‌ها، رفتارها، گرایش‌ها، دانش‌ها و مهارت‌ها، از راه آموزش و پرورش به نسل‌های جدید است. در واقع بخش تربیتی و تعلیمی نسل‌ها به خاطر اثرگذاری بر نسل بعدی، نقش اساسی و حیاتی در پیروزی، خوشبختی و شقاوت جوامع دارد و بی‌توجهی نسبت به آن به‌ویژه در جامعه اسلامی بدون شک آثار زیان‌بار جبران‌ناپذیری را به‌دنبال خود دارد، به‌گونه‌ای که امام خمینی (ره) هر‌گونه سهل‌انگاری در این زمینه را به مثابه خیانت به اسلام، نظام جمهوری اسلامی و استقلال فرهنگی کشور می‌دانست. امام(ره) در دیدگاه‌های عرفانی و فلسفی خود شاخصه‌‌های خاصی را در تعریف علم و مراتب و فرایند حصول آن مدنظر داشت که تبیین دقیق این دیدگاه‌ها و بازنمایی ابعاد مختلف اندیشه امام(ره) را باید در نظر گرفت.

به گفته حجت‌الاسلام ذوعلم؛ از پژوهشگران آموزشی امام(ره) معتقد به اصلاح جامه از مدرسه بودند: «از دیدگاه حضرت امام (ره)، بحث «فرهنگ» مبنای هویت یک ملت معرفی شده است که معنای بسیار عمیقی دارد و بر همین اساس بوده است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن نسبت به مقوله فرهنگ تأکید جدی داشته‌اند. امام (ره) بر اساس این دیدگاه، مبنای مبارزه خود با رژیم پهلوی را موضوع فرهنگ می‌دانستند و معتقد بودند که این رژیم نظام‌های ارزشی جامعه را تخریب کرده است و باید اصلاح عمیقی در آن صورت گیرد. حضرت امام در دوران پیش از انقلاب اسلامی احتجاج خاصی با رژیم پهلوی داشتند که اگر فرهنگ را به‌دست ما بدهید، می‌توانیم استقلال این کشور را بازگردانیم؛ بنابراین در دیدگاه امام راحل فرهنگ یک جایگاه مبنایی دارد و تمام ابعاد جامعه را اعم از عرصه تعلیم و تربیت، تبلیغ دین و هنر در برمی‌گیرد.»

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، انتخاب مدیران آموزش و پرورش براساس نگرش‌های طبقاتی و برخی مسائل سیاسی بود، بعد از انقلاب بیشتر معیار انقلابی بودن، تعهد، شایسته‌سالاری، تحصیلات و تجربه مورد توجه قرار گرفت. با پیروزی انقلاب، فلسفه آموزش و پرورش، دگرگون شد و مادی‌گرایی و خود‌باختگی و خودپرستی و دین‌‌‌ستیزی و ترویج فساد و بی‌‌بند و باری، جای خود را به حاکمیت ارزش‌های انقلابی و انسانی داد. انقلاب اسلامی به حاکمیت این الگوهای تحمیلی رژیم وابسته شاهنشاهی پایان داد و فرصت نمو و تبلور نهاد تعلیم و تربیت را فراهم ساخت که اگر چه تا دستیابی شرایط ایده‌آل فاصله زیادی مانده اما مروری بر راهی که در طول چهار دهه گذشته با سرعتی خوب و مناسب طی شده، موجب شناسایی دستاوردهای انقلاب در عرصه آموزش و پرورش شد که به سهم خود بازشناسی نقاط قوت و در نتیجه ضرورت تقویت آن‌ها را موجی شده و سرعت دادن به شتاب حرکت در مسیر آینده را به دنبال داشته است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت ‌آیت‌الله خامنه‌‌ای در زمینه اهمیت آموزش و پروش و اعتلای فرهنگ تربیتی نسل‌ها به مانند رهبر کبیر انقلاب با حساسیت اهداف و چشم‌اندازها را دنبال می‌کنند و در همین رابطه عنوان می‌کنند: «سرلوحه و محور برنامه‌هاى آموزش و پرورش در تنظیم کتاب، در تربیتِ معلم، در نظارتِ بر کار بخش‌هاى مختلف آموزش و پرورش، در نظارت بر کار آموزش‌دهندگان و داخل مدارس باید بر این باشد که ببیند آیا تفکر اسلامى منتقل مى‌شود، یا نه؛ انسان سازىِ بر مبناى اسلام و مسلمان ‌سازىِ کودکان در این مدارس انجام مى‌گیرد، یا انجام نمى‌گیرد. هرچه ما در این جهت کمبود داریم، بایستى همت کنیم و آن کمبود را برطرف نماییم. باید با استفاده از افراد فرزانه و اندیشمند موجود در آموزش و پرورش، حرکتی تحول‌گونه در این بخش و در «ساماندهی و شکل و محتوای» محیط‌های آموزشی و مطالب درسی صورت گیرد تا آینده روشن این مجموعه در پرتو تدین، علاقه‌مندی و دلسوزی موجود در معلمان محقق شود.»

اهمیت آموزش و تربیت نسل جدید برای پاسداری از انقلاب اسلامی و ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی تا حدی است که دشمنان یکی از مراکزی را برای نفوذ و تخریب انقلاب و نظام اسلامی مورد هدف قرار داده، مدارس است. از این‌رو استمرار توجه و تربیت دقیق دانش‌آموزان در مدارس و فضای بیرون از آن برای جلوگیری از آسیب‌پذیری در مقابل امواج تخریبی دشمنان در عرصه فرهنگ و آموزش از ضروریات کشور است؛ به نحوی که امام خمینی (ره) عنوان می‌کنند: «مسامحه و سهل‌انگاری در تعلیم و تربیت، خیانت به اسلام و جمهوری اسلامی و استقلال فرهنگی یک ملت و کشور است، و باید از آن احتراز کرد.»

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : https://tehrannews.ir/?p=607505
  • نویسنده : مصطفی هدایی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.