اصلاح قیمت بنزین باید سال‌ها قبل اجرا می‌شد

  • کد خبر : 540666
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
اصلاح قیمت بنزین باید سال‌ها قبل اجرا می‌شد

دولت در ابتدا باید در راستای ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی و بهبود فضای خیابان ها برای تردد دوچرخه ها گام بردارد و قبل از اجرایی شدن این طرح باید صفر تا صد کار را به مردم توضیح می داد تا سبب اغتشاش و تشویش اذهان عمومی نشود.

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، در هر متر مربع ساختمان‌های ایران به طور متوسط ۳۰ متر مکعب گاز مصرف می‌شود، در حالی که رقم مشابه در اروپا ۵٫۵ متر مکعب است.

قابل توجه است که میانگین دمای هوا و تابش خورشید در ایران بیشتر از اروپا است و میانگین سرانه مصرف آب شرب در ایران ۲۰۴ لیتر در روز است؛ در حال که این رقم در سوئد۱۶۴، دانمارک ۱۵۹، اتریش ۱۵۳، ایرلند ۱۴۲، آلمان ۱۲۹، بلژیک ۱۱۲ و در لهستان ۹۸ لیتر است.

در حال حاضر کمبود آب شیرین در ایران تهدیدی جدی محسوب می‌شود و رتبه بالاترین میزان نشست زمین در جهان به نام کشور ما ثبت شده است.

با توجه به شرایط ذکر شده چرا باید سرانه مصرف آب مردم ما از سرانه مصرف مردم قاره اروپا  که ذخایر آبی آن چند برابر ایران است، بیشتر باشد؟

مصرف روزانه بنزین در ایران ۶ برابر متوسط جهانی و هفت برابر کشور همسایه ترکیه است و این رقمی عجیب است.

دلیل اعتراض این چند روز مردم کشور به گرانی بنزین، عدم اعتماد مردم به دولت است و نگران سرمایه اجتماعی هستند و می‌گویند چه تضمینی وجود دارد مابه‌التفاوت این افزیش قیمت به مردم برسد؟!

مردم ایران زیر بار تحریم‌های ظالمانه و تحمل مشکلات اقتصادی و معیشتی هستند و برازنده نبود که دولت بدون مشورت با نمایندگان مجلس در این شرایط به مشکلات مردم مشکلی دیگر افزوده کند.

دولت در ابتدا باید در راستای ارتقای ناوگان حمل و نقل عمومی و بهبود فضای خیابان ها برای تردد دوچرخه ها گام بردارد و قبل از اجرایی شدن این طرح باید صفر تا صد کار را به مردم توضیح می داد تا سبب اغتشاش و تشویش اذهان عمومی نشود.

اصناف باید در حوزه قیمت کالاها در بازار، کنترل بیشتری انجام دهند و اداره صنعت، معدن و تجارت باید بازرسی و نظارت‌ها را مضاعف کند و تعزیرات حکومتی هم در کنترل و برخورد با خاطیان حضور پررنگ‌تری داشته باشد.

در این راستا خبرگزاری فارس گفت و گویی با یک کارشناس اقتصادی انجام داده که به شرح ذیل است.

آلبرت بغزیان در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح قانون حامل‌های انرژی را مناسب ارزیابی می‌کنید یا خیر، گفت: به هر حال زمان زیادی برده شد که آیا اصلاح قانون حامل‌های انرژی  مناسب است یا خیر از چرا که از سال‌ها پیش بحث این بود که قیمت حامل‌های انرژی باید اصلاح شود.

وی افزود:همه به خوبی می دانیم که قیمت تمام شده انرژی بالاتر از آن عددی است که مردم از آن استفاده و پرداخت می‌کنند. حال اینکه این یارانه باید پرداخت شود یا خیر بستگی به آن کشور دارد که هزینه یارانه را از چه طریقی تامین می‌کند.

اصلاح قیمت بنزین

در کنار اصلاح قیمت بنزین دستمزدها هم باید اصلاح و بالا برود

بغزیان با اشاره به اینکه بحث اصلاح قیمت حامل‌های انرژی همواره مطرح بوده است گفت: به هر حال این اقدام بستگی به تبعات آن دارد که آیا جامعه آماده پذیرش آن هست یا خیر، وقتی صحبت از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی می‌شود دستمزدها هم باید اصلاح شود تا قدرت خرید تقویت شود.

وی با بیان اینکه باید از طریق خودروسازها مصرف بنزین را کاهش دهیم اظهار داشت: اگر یارانه قرار است حذف شود باید دید که آن هزینه کجا مصرف خواهد شد پس اولویت روی ناوگان حمل و نقل شهری و بین شهری است و درنهایت باید در کارخانه‌ها و مراکز به صرفه‌جویی ختم شود.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که اگر دولت تاثیر روانی سایر قیمت‌های را کنترل کند اصلاح قیمت حامل‌های انرژی خوب خواهد بود گفت: قطعا اگر این اقدام به خوبی انجام شود اصلاح قیمت حامل‌های انرژی خوب خواهد بود به هر حال ابزارهای نظارتی وجود دارد تا ورود کنند و اگر برخی کالاها به صورت غیر واقعی افزایش یافت برخورد شود.

به گفته وی، به هر حال تولید نهایی یک محصول با افزایش قیمت بنزین مشخص است که چقدر است پس باید با برخی سوء استفاده کنندگان از این موضوع برخورد شود.

بیشتر بخوانید:

زمانی که قدرت خرید بالا بود و تورم پایین بود اصلاح قیمت حامل های انرژی انجام می‌شد

بغزیان در پاسخ به این سوال که آیا برای اصلاح قانون حامل‌های انرژی باید زودتر اقدام می‌کردیم گفت: باید زودتر این اقدامات انجام می‌شد یعنی زمانی که قدرت خرید بالا بود و تورم پایین بود و ارز وقتی ۱۰۰۰ تومان بود و الان ۱۲ هزار تومان است معلوم است که قاچاق سوخت انجام می‌شود پس چون قیمت سوخت هنوز با قیمت اصلی فاصله دارد قاچاق سوخت ادامه پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روش اجرایی دولت در اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را درست می‌دانید گفت: به نظر من دولت زمان زیادی در اختیار داشت که بتواند حاشیه‌های این چند روز اجرا و افزایش قیمت بنزین را کاهش دهد و اگر دولت قصد افزایش قیمت بنزین را داشت به عنوان مثال به تاکسیرانی از قبل اعلام می‌کرد که اگر روزی این برنامه را اجرا کردیم تاکسیرانی را از دادن سهمیه سوخت مطمئن می‌کرد تا قیمت کرایه‌‌ها بالا نرود. پس دولت باید از قبل برنامه‌ریزی برای کاهش نارضایتی‌ها را انجام می‌داد.

بغزیان در پاسخ به این سوال که آیا تک نرخی شدن قیمت بنزین بهتر بود یا خیر، گفت: تک نرخی شدن بنزین می‌توانست مردم را بیشتر سرگردان کند و تورم ایجاد کند البته اگر تک نرخی ۳ هزار تومان بود اما اگر تک نرخی ۱۵۰۰ تومان بود این اقدام کمتر تورم ایجاد می‌کرد.

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : https://tehrannews.ir/?p=540666

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.